AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
25.311

Oljetillsatser - "engine treatments" - bluff eller?

Sida 3 av 5
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Alla praktiska erfarenheter jag har av slick50 är att deras oljetillsatser gör att motorer förändras till det bättre.
Slick50 har också smörjmedel för kullager som är mycket bra samt andra smörjprodukter som fungerar bra , de flesta verkar ha teflon i sig.
Känner till åkerier som på fullaste allvar menar att deras lastbilar drar 6% mindre bränsle efter en slick50 behandling.
Jah.. de kanske ljuger , men åkerier lever ganska pressat med all konkurrans och jag tror inte de skulle hälla i slick50 om de inte verkligen tjänade på det.
Åkerier med fasta rutter har ofta riktigt bra koll på vad/var/när det tankas samt hur mycket och vad det kostade.
Så rent teoretiskt kan jag gå med på att slick50 inte skall fungera , men rent praktiskt har det visat sig göra det i de fall jag studerat.

Och sådana där tester skall inte missuppfattas , någon stjärna trodde att en biltidnings test av slick50 var sådan att de körde ett fordon UTAN olja och det andra med slick50 , det var nog så att de tömde ut all olja ur båda fordon och det som behandlats gick en stund innan den skar och den utan olja skar snabbare.
så fattade jag det iaf.
SLick50 är en TILLSATS , inte någon ersättare för olja.
Slick50 s verkstadsolja "oljekanneolja" , smörjer bättre än vanlig motorolja är min uppfattning.

FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-)
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Vänta bara.. snart kommer det Nanosomer och Hyper revitalift ner i våra motorer med som kommer fungera som rena rama Miraklet!!! *nickar instämmande och helt övertygad*

Att Teflon skulle ha nån form av positiv verkan i en motor mer än att kanske täppa till (både på gott och ont)... finns inte för mig.. Detta Plast material är framtaget för att Tåla HÖG värme och Vara Mjukt men slitage tåligt och inte kunna bränna fast.. En icke polär plymer som har HÖG värme tålighet helt enkelt.. sen vad den ska ner i en motor att göra är för mig obegripligt! Men jag tycekr vi går ut och bygger oss en anlägning i bilen så vi får Supraledande tänd kablar.. då ska ni få se på grejer..

Huva.. härlig morgon läsning med lite Ironi... ;)
Bra sagt Johan B och tack för mycket informativa inlägg!
Morten: väntar på rapporten där =)

Länk
kn
310
knudi
535i -92
ja Johan det vad inte du vet om olja verkar inte vara värt att veta i alla fall verkar det som att du är ganska påläst i området och det kan ju inte vara alldeles fel.
Mycket intressanta utlägg mer sådan läsning=)

200km/h-50km/h på 1s
Länk
Profeten: din inledning får mig osökt att tänka på säljaren ner på Nöff-Nöff (OnOff) som på fullaste allvar förklarade för mig att den dyrare Toslink kablen med guldpläterade sticproppar var mycket bättre just där att den var just guld pläterad och där för fungerade bättre....

( synd bara att Toslink är en fiber optisk kabel som optiskt överför data( Ljud/bild mm) från t.ex. CD till förstärkaren...)

Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk) Länk
Magnus> Kan du skicka den dära rapporten till mig också? är intresserad!!!

"Bara för att jag inte bryr mig behöver inte betyda att jag inte förstår."
-Homer Simpson

FKA Bmwlover
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Gasar Magnus: Off topic.. Guldpläterat är bra.. men bara om det är ritkigt pläterat!! Vilket det i väldigt få fall är! Och självklart har själva fiberna mera inverkan än guldplät eller ej =) Ännu Bättre med Silver i det korta loppet =) Och ska jag ge ett tips så åk och köp 0,5mm Silver tråd ifrån någon guldsmed och så använder du dessa sparerade som Kablar.. Då kanske gemene man hör skillnad.. Sorry! Fick lov att skriva av mig ;)

Länk
kn
310
knudi
535i -92
Länk detta måste man ju klämma i bilen
Profeten : när det gäller en fiberoptisk kabel torde gulpläteringen vara ren kosmetika....

Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk) Länk
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Gasar-Magnus: Njaaa.. Bra och bibehållen kontakt är aldrig fel... men om försäljaren har det som enda argument så är det allt för väl överdrivet!

Länk

Länk
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
knudi, det finns en tråd om detta medel Länk
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
theprophet: Den dan man kan leda ljus genom guld så går jag med på att guldplättering kan ha någon efekt överhuvudtaget på en fiberoptisk kabel. Och då troligtvis till det sämre :)

Däremot så är guldplättering av elkablar en bra sak. Då helst i kombination av en silverledare då silver har lägre resistans än guld. (guld har bättre kontaktförmåga pga dess mjukhet).

Helt OT, men kunde inte låta bli..:)

///Jesper
Deliq
> J.Dredd
Guldpläteringen används för att guld inte oxiderar.
Silver oxiderar med luftens syre i ryslig fart och skapar dålig kontakt, vilket ej är önskvärt i signalvägar där små spänningar används. Oxiden bildar helt enkelt ett isolerade skikt med tiden som små spänningar inte orkar "bryta igenom".

M V H Deliq

"Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket"
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Deliq: Sant.

///Jesper
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
J.dredd: Mitt misstag.. kom att tänka på att ingen överföring mellan metall och opto sker i själva kabeln... *sicken blunder* jaja... heheh..

Länk

Länk
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Deliq: Trots att Silver Oxiderar.. så skapar inte detta ådlig kontakt!! Eftersom Silver Oxider själva är ledande med... Men de leder ju så klart inte lika bra som rent silver! Mycket värt att nämna dock... Däremot så är det du beskriver fallet på tex Koppar, för kopparens oxid leder inte alls eller väldigt dåligt!... men Zinkoxid leder även den men i klart försämrad förmåga!

Länk

Länk
Deliq
> theprophet
Jo, silveroxid isolerar, det har jag sett allt för många exempel på på mitt arbete. OK, det tar några år men efter ca 4 år eller mer kan en spänningssignal med 24V (låg effekt) ha svårt att tränga igenom ett silveroxidskikt, ( vid 48V och högre är det sällan några problem)

M V H Deliq

"Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket"
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
4 år.. hmm ja det är ju inte alltför mycket... Bra att veta av nån som har direkt erfarenhet. jag har mest bara läst till mig kunskapen... =)

Länk

Länk
kn
310
knudi
535i -92
drutten var bara på skoj menat. jag häller inte i annat än olja i motorn o alla så kallade mirakel kurer är ju så svindyra o dessutom tro jag inte på det

200km/h-50km/h på 1s
Länk
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Hehe. Jo, jag förstod det :-)

Jag tänkte bara att jag skulle informera om att detta medel behandlats i en tidigare tråd, men jag kan förstå om jag lät lite kort i mitt inlägg.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Uppfräschad på oljefronten säger jag som en vis oljeguru sade ikväll, är du inte nöjd med din olja, byt olja, häll inte i en massa skräp i det du inte är nöjd med!
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.