|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
|
Min 528:a har gått 30k mil. Måste ju alltså va flera tusen ggr bättre med vanlig olja än Slick 50 då..;) ///Jesper |
|
|
Alldeles riktigt Jesper! ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Magnus: Du har mail! J.Dredd: Ja, det är det bästa för en motor! En kvalitetsolja som byts med stipulerade intervall tillsammans med ett kvalitetsoljefilter är två "grundbultar" för att motorn skall leva länge. Att varmköra motorn ordentligt (varm olja!) ca 15 minuter efter att kylvätsketemperaturen har stabiliserat sig, innan man gasar på; är en annan bra grundregel! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Deliq |
Jag har inga egna åsikter om dessa "undermedel", däremot så utförde en arbetskamrat en RVS-behandling. Bilen i fråga: en välservad Audi 80 2,0 från -91 med ca 30000mil på mätaren drog relativ mycket olja och "skramlade" något. Efter behandlingen blev motorn tyst som en japansk symaskin, oljeförbrukningen upphörde och bensinförbrukningen sjönk från ca 0,8l/mil till något under 0,75l/mil. Anledningen till att han provade var att han ville hålla liv i bilen ett tag medan han letade efter en nyare, men har nu bestämt sig för att behålla den ett tag till när det går så bra som den gör. Bluffmedel eller inte ? Den motorn blev märkbart bättre... M V H Deliq "Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket" |
|
Magnus: Kunde du skicka den där rapporten om Slick50? ///Jesper |
|
|
Magnus M ; jag skulle vilja läsa rapporten ! Har mail : wadel@home.se Om slick 50 : Vid en resa till racingbanan på "Mo i rana" i norge ca 110 mil från Linköping där jag bor upptäckte chauffören av bussen att det helt plötsligt gick att ligga på en högre växel än normalt i en passage av uppförsbackar. chauffören har flera år i rad tidigare kört samma buss uppför samma backar och vet vilka växlar som används vart i backarna. Denna gång började chauffören fråga ut folk om de trimmat bussen för att skoja med honom , sedan visade sig skillnaden vara att bussen sista året fått racerbilens spillolja med slick50. racerbilen byter olja efter varje lopp. Något händer altså med slick50. "Två ton annars får det vara för min del" |
|
|
liiiite ot men är det ngn som gjort en motordialys dvs skjölt ur motorn tills den blir helt ren var finns det i gbg Länk |
|
|
Tänkte skriva ett inlägg om vetenskap vs hörsägen men skippade det. Risken finns att det blir pajkastning. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Om nu bussen fått den spilloljan det sista året så borde väl skillnaden ha märkts tidigare. Om teflonet inte fäster på metalldelarna så borde väl skillnaden märkas direkt man häller i det. |
|
|
Som det har sagts tidigare. Om nu alla dom här mirakeladditiverna skulle vara så fruktansvärt bra, varför har inte Castrol, Shell mfl med dom additiverna i sina dyraste oljor? Kan det vara så att Castrol är ett seriöst företag som bedriver riktig forskning inom området och har kommit fram till att det inte fungerar? Det är åtminstone vad jag tror. ///Jesper |
|
|
Johan B e det nån update på g i oljespecen ? såg att klassningen inte stömde på agrol spectra står sh/sj/cf skall vara sl/sj/cf a3/b3/b4 om inte deras produktblad e fel dårå Länk annars mycke bra tabell och så har ju agrol även en delsyntet Länk 200km/h-50km/h på 1s Länk |
|
|
Knudi, jag har funderat på en uppdatering, men inte riktigt haft tiden...! Agrol har tydligen enligt rykte bytt oljeleverantör. Kan vara det som ligger bakom förbättrad klassning av deras olja. Att det händer saker i oljan, när man häller i olika tillsatser är inget mysterium i sig. Frågan är bara vad det ärsom händer? (Alla effekter, inte bara eventuellt positiva!) Många additiv kan vara positiva i ett eller några få perspektiv (det är alltid dessa mätresultat som används i reklamen!). MEN det som är tråkigt är att de nästan alltid har många olika negativa effekter i oljan (detta talar man givetvis inte om i marknadsföringen)! Som jag skrev innan, olika mätningar som jag har sett, har visat på ÖKAT slitage (mängd metallpartiklar i oljan) i motorer som har behandlats med teflon (bland annat slick50). Troligen är det ett resultat av minskad oljecirkulation/minskat oljeflöde i motorn, pga att teflonet har proppat igen filter och/eller oljekanaler. Magnus, tack för rapporten! Den var läsvärd, även om den mest bekräftade det som jag hade fått reda på innan om olika additiver. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
nida3 |
Hmm... Är det inte Quaker State Oil som äger Slick 50... Jag undrar också vad det är som gör att missljud försvinner när man häller i en special olja / tillsats... det är lite för ofta det händer för att inte kunna vara en slump. Men jag håller med - varför har inte tillverkarna kommenterat, iofs. tillverkar ju Red Line olika tillsatser också... Jag blir då inte klok - skall man lite på de som provat och fått resultat (bra OCH dåliga), tillverkarna (av oljor resp. tillsatser) och hur kan bilar som behandlats köra utan olja? Vitsen med att köra utan olja är ju mycket liten - oljan har ju både en smörjande och en värme transporterande funktion i motorn. Utan olja så blir kyleffekten mycket sämre. Jag har förresten en stekpanna som är rostfri och "fettfri" Länk - den bygger på att vid en viss temperatur så expanderar mikrobubblorna i materialet vilket minskar "friktionen" - detta funkar bara över en viss temperatur. Det allra mest spännande är att man kan smälta socker och röra runt som om det vore smör i pannan! - Socker blir så varmt att de billiga teflonmaterialen kan lossna från kastrullen... Det skulle nog bli dyrt att använda de dyraste och bästa materialen rätt igenom. |
|
"Jag undrar också vad det är som gör att missljud försvinner när man häller i en special olja / tillsats... det är lite för ofta det händer för att inte kunna vara en slump." Antagligen samma sak som gör att motorn blir tystare om man häller i en tjockare olja. ///Jesper |
|
|
Nida, Shell äger QS, vilka äger BlueCoral, som i sin tur äger Slick50... Så indirekt äger Shell Slick50 sedan något år tillbaka (då de köpte upp QS). Eftermarknadsadditivmarknaden beräknas omsätta mer än 150 miljoner USD ($) årligen! Så det lockar onekligen mer eller seriösa tillverkare att ge sig in på den lukrativa marknaden "eftermarknadstillsatser". Man kan även notera att Valvoline har en produkt som motsvarar Slick50, men jag är osäker på om den säljs i Europa (Sverige)! ALLA biltillverkare avråder å det bestämdaste från att tillsätta olika tillsatser i oljan, oavsett vad det är! (jag har inte sett någon biltillverkare som avviker från detta!) Att en motor/växellåda/bakaxel eller liknande blir tystare vid byte till en "specialolja" eller tillsats, är inte så konstigt! En sliten olja är tunnare än en ny och fräsch olja. Det beror på att oljemolekylerna tuggas sönder vartefter oljan används. Men hela "poängen" är att man får oönskade effekter med olika tillsatser. Vilka dessa är, vet man inte innan...... En del oljeadditiv består av samma ämnen som man tillsätter i en olja vid tillverkningen. (en motorolja består av upp till 30% av olika additiver, förutom basoljan) Det blir en "överdosering" av t ex Zink/fosfor-föreningar när man tillsätter vissa eftermarknadsadditiv. (Zink används som ett "anti wear additive" i motorolja) Zinket bygger upp ett lager på friktionsytorna, vilket är det som sedan skall ta smällen om det blir "metall-mot-metall". Detta fungerar bra ett tag, därför kan man köra en motor en stund utan olja. MEN återigen får det oönskade konsekvenser med en överdosering av Zink/fosfor, det kan nämnligen bli utfällningar i oljan som sedan täpper igen oljefilter och oljekanaler, med utebliven smörjning som följd. Visst man kanske kan köra någon extra mil efter att filter/kanaler är igensatta pga överdoseringen, men det är väl bättre att ha oljecirkulation i motorn, för då kan man köra många tusen mil i stället.....! ;o) Större mängd additiv (av de som redan finns i oljan) är INTE samma sak som bättre egenskaper hos oljan! Det måste vara RÄTT balans mellan additiven, annars får man någon eller några oönskade effekter i oljan! Av samma anledning skall man undvika att blanda olika oljor som har helt olika klassningar (API och ACEA), eftersom additivbalanserna då kan rubbas med sämre egenskaper som följd. (detta är en MYCKET mindre risk än om man blandar in egna additiv i form av olika oljetillsatser!) Det där med överdosering av additiver blev faktiskt ett problem när de första syntetoljorna kom ut på marknaden. Dessa var "fullproppade" med olika additiver i tron om att "mer är bättre", det var det inte och troligen är det en av anledningarna till att en del fick negativa erfarenheter av syntetoljor. Dessa erfarenheter biter sig fast än i dag i form av olika (till viss mån verklighetsförankrade) skrönor om utebliven smörjning vid användande av syntetolja etc. Nu har man lärt sig att additivbalansen är superviktig för att få bra egenskaper på alla relevanta områden i oljan! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
nida3 |
Tackar. Det förklarar (för mig) varför det blir sånt rabalder kring det. (Särskilt varför skepticismen mot syntetoljor är så utbredd.) Vad är det som som skiljer en dålig från en bra olja? (med samma klassning , ex. API SJ) Och hur kan jag som konsument veta att Agrol Spectra, Biltema oljor är så mycket sämre än Statoil, Shell, Castrol etc. Om jag förstår det rätt så finns det inte så många oljetillverkare, men det är många som sätter sin egen "stämpel" på oljan och häller i vissa tillsatser. Är det mycket "historia"/misinformation som ligger bakom det också? |
|
Att kolla oljans kvalitet är egentligen relativt enkelt! Det är bara att läsa vilka klassningar oljan klarar! SAE- anger viskositeten (hur tjock/tunn oljan är vid 40, resp 100grader), men INTE vilka smörjegenskaper oljan har. API- och ACEA- anger vilka smörjegenskaper oljan har i en mängd olika laboratorietester. När det gäller API, kan alla senare (högre) klassningar ersätta äldre klassningar, men inte tvärtom (ungefär som att en nyare version av Word, kan läsa äldre word-dokument, men inte tvärtom). T ex. en API-SL-olja kan ersätta en API-SF-olja, då SL är en senare klassning. ACEA- är tuffare i testerna och säger egentligen mer om våra förhållanden i Europa (ACEA är ett europeiskt klassningssystem, medan API är amerikanskt). Här är det lite mer krångligt, då det finns en del specialklasser för bland annat "bränslebesparande oljor" (A1/B1) och olika specialklassningar för direktinsprutade bensin- och dieselmotorer (A4, resp B4). Sedan tillkommer olika biltillverkar specifika klassningar, t ex BMW longlife. Glöm inte bort att det handlar om "klasser", så två oljor som har samma klassning, har inte identiska egenskaper! Men klassningssystemen är mycket starkt standardiserade och gör automatiskt att det inte blir några avgörande skillnader i egenskaperna i samma klass. Har två oljor samma klassningar, är de mycket lika i sina egenskaper. Personligen skulle jag köpa den billigaste av två oljor med samma klassningar! Vem som tillverkar oljan är mindre intressant än vilka klassningar som oljan har! Många oljemärken har ingen egen tillverkning (t ex Biltema och Agrol), utan de köper sin olja från någon av oljetillverkarna och får den levererad med en egen etikett (och i bland en egen förpackning). Oljan köps som färdig produkt med de additiv som skall vara i den. Däremot köper olika oljebolag olika rå- och basoljor av varandra, för att använda i sin egen tillverkning, för att täcka upp underskott samt blanda till önskade egenskaper. Oljeadditiv (de som oljetillverkarna tillsätter) tillverkas av ett fåtal tillverkare i världen och de flesta oljebolagen köper färdiga "additivpaket", som de sedan tillsätter i sin basolja för att få rätt klassning på oljan. Så en Biltema-olja som är klassad API SJ och ACEA A3, är bättre än t ex en Castrololja som är klassad API SH och ACEA A2! Biltema vill/får inte tala om vilka som tillverkar deras olja! Jag skulle personligen satsa en slant på att oljan är norsk.... ;o) Biltemas helsyntetiska 5W40-olja är en bra olja! (trots att en del av olika anledningar försöker smutskasta den!) Att påstå att vissa oljemärken är sämre/bättre än andra, är en grov förenkling som inte håller! Kolla klassningarna, de säger det mesta! Som "budgetalternativ" skulle jag föredra den före en mineralolja från någon av de stora kända tillverkarna, trots att man landar på ungefär samma literpris! (Däremot kan man säga att inget större oljebolag skulle våga släppa ifrån sig en "dålig olja", så en viss garanti är det att köpa ett etablerat oljemärke.) Oljeindustrin pumpar in miljontals kronor på reklam varje år, så de vill givetvis få tillbaka de pengarna med ränta, genom att försöka få kunderna att tro att just deras olja är "unikt bra".... Se förbi reklamen och kolla på klassningarna i stället, så ser du vad du köper. ;o) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
oljekanalerna är centimetertjocka i en m70 motor , tror inte de kan täppas igen. "FRAM" har oljefilter MED teflon i , hur har de då tänkt ? FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-) |
|
|
Wadel: För mig får du mer än gärna hälla Slick50 i dina bilar. Placeboeffekten kan vara nog så övertygande ibland. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Wadel, tror inte att kanalerna och rören är centimetertjocka överallt! Teflonavlagringarna har förmågan att klumpa ihop sig där det sker tryckfall eller tryckstegring i oljeflödet (läs inlopp, utlopp och förträngningar i oljekanalerna), detta kanske inte alltid resulterar i totalstopp, men kan i alla fall resultera i störningar i flödet ut över olika ytor i motorn! Du får givetvis göra som du vill, men jag skulle personligen inte ens köpa en bil som har blivit behandlad med t ex Slick50! (åtminstone inte till ordinarie marknadspris!) Att FRAM har ett oljefilter med teflon, visar bara på att de också vill vara med och dela kakan som eftermarknadsadditiv utgör.... I mina ögon gör det bara mig tveksam till att använda deras produkter över huvud taget....! När världens oberoende ledande oljeexperter (det handlar inte om mig! ;oDDD) säger att eftermarknadsoljeadditiv är förkastligt i en motorolja, litar jag på det! När SAMTLIGA motortillverkare världen över, säger detsamma, kanske det ligger något i det......! Tyvärr är det som sagt gigantiska summor i omlopp, så tillverkarna drar sig inte för tveksamma reklamkampanjer. (Jag tror att man skulle kunna dra en hel del paraleller till tobaksindustrin i detta fallet!) Många av dessa kampanjer har dock blivit betydligt mindre aggressiva sedan Federal Trade Comission (FTC), vilka ungefär skulle kunna sägas vara USA:s motsvarighet till vårt konsumentverk, stämt (och vunnit) i princip alla eftermarknadsoljeadditivstillverkare på ansenliga summor (mångmiljonbelopp i varje fall) för att de använt otillbörlig marknadsföring av sina produkter. Men tyvärr är inte de europeiska motsvarigheterna till FTC lika aktiva och därför kan vi nog räkna med att se ett antal additivprodukter dyka upp på marknaden inom den närmaste framtiden! I bästa fall ger olika additiv ingen skadlig effekt i motorn, men det skadar i alla fall konsumenternas plånböcker, då man betalar rätt mycket pengar för ingenting... Köp något annat för de pengarna, en bra olja till bilen eller glass till grannungarna eller något annat som faktiskt kan tillföra något... ;o)) Jag vill bara påpeka att jag själv har behandlat en motor med Slick50 för några år sedan, innan jag viste det jag vet i dag. Effekten av behandlingen i den motorn: Det hände ingenting! (tack och lov) Men jag blev ca 300kr fattigare! :o( Även testat det på en båtmotor för några år sedan (ungefär samtidigt sm bilmotorn, eftersom jag gick på reklamen!): Ingen skillnad! Ca 300 kr fattigare igen.... :o( Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.