AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
25.307

Oljetillsatser - "engine treatments" - bluff eller?

Sida 1 av 5
nida3
Det finns ju vissa tillsatser som lovar guld och gröna skogar, vissa andra kostar en hel del och ytterligare några verkar hålla vad de lovar.

Är det någon som har någon erfarenhet -
har speciellt tittat mer på dessa:

RVS: Länk

Xcel: Länk

not. de innehåller inte PTFE/teflon

Finns det några oberoende tester ?

Under normala förutsättningar är det att slänga pengar i sjön,
men finns det tillfällen då det kan vara värt att prova?

(jo - jag har läst de tidigare trådarna)
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Att slick50 ed teflon fungerar på både motor och låda samt bakaxel det vet jag. de andra tror jag fungerar sämre eler inte alls.

"Två ton annars får det vara för min del"
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Alla tester som gjorts på dessa och några till visar 0 och i vissa fall sämre än en standardolja.
Dessa tester är gjorda på Luleå Tekniska Universitets Oljelab där jag råkar ha en polare som doktorerar i smörjmedel.
Och JA, Biltemas syntetolja är lika bra som någon annans... den är fö nu av Statoils fabrikat.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
SLICK50 är inräknat i de testade "undermedlen"....

----
----
Detta har diskuterats otaliga gånger tidigare.
Kontentan av de flesta trådar blir den att om det nu är så bra med dessa tillsatser i oljan så borde det ha funnits med i oljan från början.
Ofta utlovas en sänkt bränsleförbrukning osv och såvitt jag vet är de flesta biltillverkarna intresserade av att säkna bränsleförbrukningen. Detta gäller även eftermarknaden.

Jag kommer aldrig att använda något av dessa medel. Det är helt enkelt för oklart hurvida det fungerar eller inte tycker jag.

/Anton
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kort och gott: Bluffprodukter!

Precis som Anton är inne på, utlovar en del tillverkare av liknande produkter bränsleförbrukningsminskning med 10% eller mer.
Då skall man tänka på att oljans motstånd i en motor utgör ca 10% av all effektförlust.
Dvs. om man minskar friktionen till 0% (!!!!), minskar förbrukningen med ca 10%........

Det medlet som tar bort all friktion kan man nog tjäna grova pengar på! ;o)

Ofta är det så att "enginetreatments" har en eller ett fåtal egenskaper som kan vara positiva i en förbränningsmotor.
Det man sällan (eller kanske aldrig) nämner i reklamen, är att de nästan alltid har en mängd negativa effekter samtidigt! (ofta ökat slitage!)

Summa summarum:
Det bästa för motorn är en bra olja!
Det finns inga oljetillsatser (eller oljor) som kan reparera en trasig/sliten del i en motor!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
nida3
Mangus M: Om rapporten är gjord på universitet så är den offentlig - tror du att du kan få reda på om den finns tillgänglig på internät?

Anton: Enligt tidigare trådar som hänvisar till "the Car bible" finns det
en "ny typ" som verkar lite lovande - ex. MotorBond Länk

Där finns en del referenser till oberoende tester...

Visst håller jag med om argumentationen att det borde redan finnas med i oljan...

MEN - argumentet mot det är att om man har dessa tillsatser så behövs det bara den allra enklaste oljan (som tillverkarna inte tjänar lika mycket på) finns ju på andra sidan.

/Niklas
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Gå inte på all reklam från staterna!
De är lite speciella där...

Oljetillsatsindustrin omsätter gigantiska summor i USA! Mycket lukrativ marknad...

Det som ingen oljetillsatsmedelsreklam går in på, är följande:
1) I en frisk motor med en bra olja, förekommer det ingen "metall mot metall kontakt", då den mycket tunna, men starka oljefilmen separerar delarna åt!
2) Oljefilmen behöver en viss "råhet" i ytan för att kunna fastnab (det är bland annat därför man honar ett kryssmönster i cylinderloppen!). Om man skulle göra alla metalldelar helt blanka (utan några porer eller repor), skulle oljefilmen inte fastna, och då skulle man få ett ökat slitage.....

Mvh

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
När man skrapar lite på ytan hos oljeadditivsföretagens mer eller mindre seriösa marknadsföring, kan man hitta en del intressant....!
:oDDD

Jag tror bestämt att man "glömde" tala om att företaget Tribulator AB, som har gjort en del av de "vetenskapliga testerna", själva är inblandade i tillverkning/försäljning av medlet i fråga:

Länk

Mvh

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
kan någon med 100% säkerhet bekräfta att motorolja INTE har PTFE additiv ? jag har hört och tror att de har det.
Jag har sett flera praktiska "in real life" applikationer där slick50 verkligen fungerar.

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Föresten , är det någon som tror att teflon mot teflon har hög friktion ?
prova att limma fast något på en stekpanna :-) in så lätt.

Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Frågan är inte om teflon mot teflon har hög friktion, utan hur den beter sig i en motorolja.

Helt riktigt så är det svårt att limma fast något i en teflonpanna, men det borde då även betyda att teflonet har svårt för att fastna på metaldelar i en motor också.
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Köp en riktigt olja istället - som är inte är gjord av restprodukter från annan tillverkning...'

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Teflon kräver enligt Dupont (som uppfann och tillverkar teflon) kliniskt rena ytor samt högt tryck samt mycket hög temperatur, för att teflon skall fastna effektivt på metall. Inga av dessa förhållanden inträffar i en förbränningsmotor!

Dessutom möts som sagt inte metalldelarna (med eller utan teflon) i en frisk motor med en bra olja....det finns hela tiden en tunn men stark oljefilm mellan metalldelarna!

I olika mätningar med teflontillsatser, brukar slitaget ÖKA i motorerna!

Teflonet har tyvärr egenskapen att svälla när den blir varm, vilket kan leda till att teflonpartiklar klumpas ihop och proppar igen filter samt oljekanaler.

Inga av de seriösa motoroljetillverkarna tillsätter teflon i motoroljan!

Låt teflonet stanna i stekpannorna, där det kanske kan vara till någon nytta.

Mvh

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Som ett experiment kan de som fortfarande inte tror på Johans argumentation försöka göra om sin gamla stekpanna av gjutjärn till en teflonpanna med hjälp av någon överreklamerad oljetillsats....;)
(En sådan behandling av stekpannan borde ju minska smörbehovet rejält vid stekning)
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Niklas: Vad jag vet kan du inte få rapporterna via internet. Sen beror det väl på uppdragsgivaren om slutrapporten är offentlig (kan inte mycket om det)???
Tips att kontakta universitetet själv och begära utdrag om sådana finns. För mig räcker det med vad min polare säger till mig, han är trovärdig.
Teflon i olja hjälper faktiskt men bara ett MYCKET kort tag tills alla teflonmolekyler gått sönder och NEJ de fastnar inte i motorn.

----
----
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Jag har nu fått rapporten om SLICK50 och två artiklar ang oljeadditiver i övrigt.
Dessa skall EJ publiceras på nätet men de som vill kan få dem av mig via mail.
SLICK50 är en produkt som min polare säger såhär om "Beträffande Slick 50 som nån klappade sig för bröstet för att han hällde i sin bil så skulle jag hellre hälla spillolja i motorn."
Och det påståendet kan jag förstå då jag läst delar av rapporten.
Johan B: Du fick beröm!

----
----
Jag är mycket intresserad av den.

//Magnus
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Är också mycket intresserad av den!

///Jesper
Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Tjenare!

Jag har också behandlat min motor med SLICK 50, tillsammans med en bra helsyntetolja. Min behandling har gått ca:1500 mil. Självklart så har jag bytt olja tre ggr på behandlingen.

Det som gjorde att jag valde att använda SLICK 50, var en lättare undersökning som jag tror att Spoilernytt (Bilsport) hade gjort, den gick ut på två Volvo bilar. En helt utan smörjmedel och en med endast SLICK 50. Den utan olja tror jag gick typ 10 mil någonting innan den skar, den andra gick bra mycket längre.

Vet inte varför men av någon annledning så gick både jag och farsan på det där, vi har behandlat majoriteten av våra bilar med SLICK 50.
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
"Den utan olja tror jag gick typ 10 mil någonting innan den skar, den andra gick bra mycket längre."

Nähä! En bil med ngn form av smörjmedel gick längre än en utan, så förvånande...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.