AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
757

M5 E34 VS Sierra Cosworth...

Någon som har erfarenheter eller information gällande en M5 VS Sierra Cosworth 4x4 (1990). Måste inte vara race siffror. Om ni vet 0-100 tider m.m. är jag tacsam för svar!

M5 har jag ingen erfarenhet av, men cossie'n vet jag är en jävligt kul bil att köra. En kompis hade en, trimmad till 330 hk. Nåt brutalare har jag då aldrig åkt, och det dröjer säkert länge innan jag kommer att göra det igen. Massor av kraft över hela registret och väghållning som ett stryckjärn. Med den spräckte han trippelklubben på 90-väg, alltså drygt 270 km/h. Han drog den till varvstoppet på femman, då gick det drygt 270 km/h.
Cossie'n original (220 hk) tror jag gör 0-100 på drygt 6 s. Med 330 hk ska det gå under 5 s.
Tänk på att detta enbart är siffror jag har hört och inte har några vetenskapliga belägg för.

Men om man talar komfort/utrustning kan jag nog tänka mig att M5'an slår Cossie'n ganska klart. Visst man sitter bra, men det är väldigt lite utrustning och tyvärr lite hög ljudvolym. Men det kanske man kan stå ut med om det är körglädjen man vill ha.

Hoppas att detta ger någon av den information du sökte.

mvh
Berg
Jo då det hjälpte... har inge erfarenheter av det annars rätt så "ointressanta" märket. Funderade lite på att ställa undan "Gullet" och åka Cossie i vinter.
Mera svar är jag naturligtvis tacksam för. Mitt köp är isåfall en otrimmad, och jag tror jag håller mig från att trimma. Lägger hellre pengarna på M5'an.

En original Cossie har också kraft så det räcker och blir över. Ska du sedan ha den som vinterbil, så har jag svårt att tänka mig något roligare. Att du sen har två "extra" hjul som drar bilen framåt är ju bara ett plus i kanten.
Tyvärr är det en Ford Sierra (en av världens mest överskattade bilar) som den är byggd på.
Men visst är en Cosworth något extra och som vinterbil fungerar den säkert helt perfekt, något dyr att äga kanske.
Vad gäller prestanda har en M5:a inga problem förutsagt att båda är orginal och inte isgata. :-)

När jag började fundera på en Sierra Cosworth för några år sen påpekade en kamrat att jag skulle "tänka på att det bara är motorn som kommer via Cosworth, resten är fortfarande en Sierra". Så jag har en M5 i garaget istället... Tyvärr tycker jag den är för fin att åka med på vintern så jag åker 323i istället.
Javisst är det en "vanlig" Sierra, men sierra eller inte.
Den går som en skållad bäver, och är skitkul att köra.
Kvalitetsmässigt så är jag inte säker, men min polare hade aldrig några problem med sin.

berg35,
En Corvette eller Camaro går också fort, men graden av förfining går inte där heller att jämföra med BMW. En snikig Sierra (icke-Cossie) är däremot en ganska prisvärd bil. För en fräsch Cossie måste man upp med 45-50 000kr och det är mycket för en bortemot 10 år gammal Ford.
An
156
Anders Alj
530iA Touring -02
635csi -88
323i Touring -96
Cossworth sierran är inte likgiltig med en vanlig siera vare sig det gäller motor Chassi eller inredning.
Chassit har styvare fjädrar, grövre krängningshämmare, ändrade hjulvinklar och gummibussningarna bytta mot kulleder.
Motorn har enligt Cossworth en effekt någonstans mellan 218-230hk. Skiftar från exemplar till exemplar.
0-100km/h på 6.5 sekunder
Toppfart: 240 km/h
Dock så blir du väl tvungen att leva med pappig kvalitet, Tafflig retrokännsla bakom ratten, plastiga handtag och ekonomipinne för att hålla upp huven.
om det är en 4wd vinterbil du är ute efter så skulle jag satsa på´en s2:a istället. Samma pris som forden mycket bättre kvalitet!
KaLLeSpeCiaaL
en BILLIG och rolig 4wd vinterbil,,låt oss säga en bil mellan 20-30tusen ,323 turbon MAZDA lite riskokare jag menar JAPPS,,men fan som rolig vinterbil,,turbo o allt,,,för dom pengarna :)

3.6 DEN HÅLLBARASTE M5:an
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.