AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
475

från vilket chassinr är den nya vevaxeln etc monterad på E46 M3?

st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
Vet ngn från vilket chassinr är motorn med:
New Crankshaft from 11/02
New Connecting Rod from 11/02
New Connecting Rod Bolt from 11/02
New Bearing Shell from 11/02
New Camshaft from 12/02

är monterad?
Eller om man har ett chassinr på en bil om man då på ngt sätt kan kolla upp vad för aktikelnr veveaxeln har i den bilen och se om det är den nya? Eller om man söker på etk får man bara upp den som skall monteras om man byter axel och ingen info om vad som är monterat i den bilen?
Varför vill du veta detta? Är det på grund av alla rykten kring M3ans motor eller har du hittat en bil som du funderar på att köpa?

Det enda som är viktigt att kolla upp angående ovanstående är bilar tillverkade fr o m oktober 2001 t o m februari 2002 och att dessa är åtgärdade enligt BMWs service information (byte av oljepump och vevstakslager).

Det görs ständigt förändringar under produktion på alla bilar så detta är ingen ovanlig sak förutom att det har inträffat under ovanstående period vilket visar på att man har haft problem med sina underleverantörer avseende kvalitet och tolerenser (vilket man också officiellt har skyllt på).

Om du funderar på att köpa en M3a och har fler frågor kring detta så kan du kontakta mig via email.

/RS2

st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
jo jag skulle vilja ha en m3a om nån år då. och då vill jag ha med de nya motormodifikationerna som kom då i slutet av 02.
hmmm ingen som vet hur man kan kolla upp fårn vilket chassinr de nya motormodifikationerna är monterade?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.