|
|
|
|---|---|
| Håller på att montera ett openair filter på en 325:a och har hittat en givare i orginal luftburken som det går 2 vattten slangar till. Vad har den för funktion? och vad gör jag med den? | |
klmjgust |
Givaren du hittat är en ventil som släpper igenom varmvatten för att värma upp spjällhuset vid behov. Ventilen öppnar stänger beroende på insugningsluftens temperatur. När jag monterade mitt O-A filter så lade jag bara givaren mellan den svarta burken (under luftmassemätaren) ochh hjulhuset..så att givaren nästan ligger imot filtret, på så sätt får den nästan samma temperatur som filtret. Har hört att vissa monterar ett distansrör mellan luftmassemätaren och filtret(typ rostfritt) och på den borrar dom hål och skruvar fast ventilen.. Jimpa |
|
Håller inte inte riktigt med "klmjgust". När jag monterade mitt O A-filter stötte jag precis som du på detta lilla dillema. Lösningen blev ett rostfritt distansrör mellan luftmassemätaren och filtret (som klmjgust nämde). I röret borrade vi sedan ett hål som hade exakt passform med givaren. Resultatet blev kanon, och distansröret får ju även en andra funktion - att se till att A O-filtret kommer ner en bit. Du har nämligen som du säkert har sett luftintaget med friskluft en bit fram. Frisk och kall luft är väldigt viktigt när du gör den lilla operation på bilen. Min 325:a fick i sommras väldigt värm luft rakt in i filtret (ca 30 garder varmt ute + stadskörning) och det mådde bilen inte bra av(orkade inget och allmänt dåligt drag). Det är främst generatorn som är problemet, den producerar otroligt mycket värme. Så jag byggde en liten avskillningsplåt i aluminium. Efter det har bilen gått som en dröm. Grymt ljud. Har bilder på min installation om du är intresserad. Mvh Jimmy Mail: jimmy.bernhardsson@se.abb.com |
|
|
Tjenare jag vill gärna ha ett par bilder ska precis sätta på ett öppet filter på min 325 coupé.. vore roligt att se hur andra har gjort.. Jag tänkte ta ett 3" rör som jag kapar och svetsar ihop i en annan vinkel så att filtreet kommer ner lite.. Mvh Hebbe |
|
|
glömde skicka med mailadressen.. Hebbe_k@hotmail.com |
|
| Tack för alla tips. Det blir att ta fram svetsen till helgen och fixa till en anslutning. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.