AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.641

Rubba ner lackskarv?

Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Hmm.. Då ingen (!) på forumet ville hjälpa mig med mina frågor om lack och rubbing har jag nu lackat lite själv.. Blev ju snyggt, men har fått en liten äcklig lackskarv. Nu till frågan: Går det att rubba ner den och sedan vaxa? I så fall när?

Två bilar är fler än en..
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Jag tog med våtsandpapper och sedan med lackrengöring, fick det rätt så bra, men det gäller att välja en bra placering att placera skarven (om möjligt, alltså t.ex en brytning, en bockning etc)
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Lungna dig en månad så färgen hårdnar=härdar ordentligt .

Sen kan du ta med rubbing och fruktansvärt tunt våtslip-papper nästan som ett vanligt kopieringspapper .

Men gno aldrig länge på samma ställe dra bara ett par drag och kolla sedan det går väldigt fort att nöta hål på en lack .

Sen kan du vaxa och grejja kan även lägga klarlack om det passar på det stället .

Om du lägger klarlack så se till att det är riktigt rent.

Tvätta med förtunning eller nått så du får bort riktigt all rubbing och vax annars börjar du nog att grina .

M som i Motor
M3 CSL nice
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej.

Ett tillägg till Lasses inlägg är att, använd en putsklots under våtslippappret för att få en mer distinkt och plan slipyta.

En stålkots i måtten 2x2 cm funkar bra att använda på tex lackskarvar. (Med våtslip förståss)

Är lackskarven mycket "hög" så kan du använd tex våtslip 240 att ta ned toppen med, för att därefter gåned till 2000-4000 korn.

Lycka Till!

Mvh
Skalman
Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Ja det var inte svårt att "slita ner" lacken.. Grundfärgen lät jag dock vara, så nu lägger jag bara ett lager lack till. Eller 2? Vad säger ni? Bör väl f.ö maska en bit utanför det "gamla" området nu eller och låta färgen tona ut? Kul är det iallafall:-)

Två bilar är fler än en..
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej Mats

Låt färgen tona ut.. då får du minsta möjliga differens.

Lycka till!

Skalman vore kul att se hur du lyckades ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.