AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.888

start problem efter växellådsbyte (automat)

sw
12
sweone
525 tdsa -92 ac schnit... 18`
har bytt låda och efter många timmars slit, vägrar start motorn att starta, låter oxo som om abs:en har fått fnatt, klickar som faan. som lyser lampan för förglödning hela tiden.... start motorn slår bara men vägrar att snurra. Har precis köpt bmw:n och skulle vara er evigt tacksam för hjälp. Eller kan det vara så att det e flera problem ? mvh johan
Am
141
Amos
BMW 540iA-93
Har du automatlåda? Har för mig att jag läst nånstans på forumet att det kan bli strul om inte motorstyrboxen o automatlåde-styrboxen "lirar ihop". Kommer det upp "getriebe program"?
changco
sweone: När bilens batteri är halvslut slår startmotorn eller man kanske kan beskriva det som det smattrar. Automatlåda kräver mycket kraft ur batteriet annars orkar den inte driva, var utsatt för ditt problem, åkte och köpte en startmotor och böt, men problemet kvarstod, prova då att ladda batteriet, då hoppa den igång hur fint som helst. ialf det är värt att prova innan du lägger dyra pengar på reperationer.
sw
12
sweone
changco: jag har köpt ett biltema batteri 71 amp.... laddat det mer än 24 tim. men jag har märkt att det drar batteri som faan. men hur var det med startmotorn da ? den snurrade när vi kopplade den till batteriet men slog bara när den satt där fram !!!!
sw
12
sweone
amos: jag har ingen display där det kan stå getribe program ???
changco
sweone: Har du check control?
Växlen ligger i läge P, sen när du vrider startmotorn. så lät min startmotor typ. smatter smatter smatter snabbt som fan. Böt startmotor och ladda bateriet, sen hände det efter en månad igen, vägra tro att det var startmotorn som gett sig igen. så tog vinterbilen och koppla ihop dom då hopppa den igång på en gång, vet inte om vi menar samma ljud, låter väl kanske som det försöker kugga men inte lyckas dra runt det. alltså för lite kraft. Efter detta inlägg kanske det snurrar ännu mer frågetecken.
525 TDS:EN har "low version" av elsystemet (som 518 och 520) och således ingen check-kontroll, bara digital vägmätare om jag inte minnes fel!

"Bara för att jag inte bryr mig behöver inte betyda att jag inte förstår."
-Homer Simpson
Ro
28
Rossi
320d Touring M-sport -07
Låter som dålig jordförbindelse. Kollat detta?
/Rossi
changco
Ja låter ialf som startmotorn inte får tillräckligt med ström. Bara ta och sätta igång att felsöka. Tyvärr är ju inte motorerna de enklaste att komma åt att meka med :(
Ro
28
Rossi
320d Touring M-sport -07
Ett bra och enkelt sätt att kolla jordförbindelsen är att ta en startkabel och sätta den mellan batteriets MINUSPOL (OBS!) och exempelvis godset på startmotorn eller själva bilens motorblock på lämplig plats. /Rossi
sw
12
sweone
har kollat start motorn. bytte det vita relät som klickade så men, klickar fortfarande..... laddat batteriet och förra ägarn sa att det räcker med 71 amp.... han klarade sig hela vintern..... förglödnings lampan lyser och mätarna blinkar en stund. sen när dom lungnat ner sig lite så klickar det bara.... va faan kan det vara. hoppas ni svarar, för då e ni underbara......
changco
Det enklaste är nog att göra en Diagnos på bilen och se vad du har för fel kod, låter ju som det är någe elektronik fel så då borde du få svar 1timmas jobb är det som verkstäderna debiterar för.

Min bil lever ett eget liv.
sw
12
sweone
-ska ut och kolla alla jord flätor och sånt ...... hur många sladdar går det ifrån växellådan egentligen ?? han som hjälpte mig fich lite bråttom på slutet tror jag...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.