AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.196

Acceptabel lackkvalitet?

Visa användare
2.049
wolv
330it -02
I våras lackade jag om min frontspoiler inför säsongen. Det såg rätt OK ut och jag hade inget speciellt att klaga på när jag hämtade min nylackade spoiler. Det fanns ett par rinningar, men det var undertill så det spelar ingen roll.
Nu med facit i hand efter en sommar så kan jag konstatera att ett stort antal små stenskott fått både klarlack och lack att släppa med en massa vita prickar (grundfärgen) som följd. Jag uppskattar antalet till 10-12 stycken.
Tilläggas skall att jag nästan alltid håller gott avstånd till framförvarande fordon för att undvika just stenskott och grusvägar åker jag aldrig på med ett litet undantag på semestern då jag höll 30km/h och mötte 1 bil.

Så nu undrar jag, verkar detta rimligt? Jag kan ju konstatera att med den lacken på en bruksbil så hade det inte funnits mycket cosmossvart lack kvar efter 5 år....

__
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Ja du. man ska använda svart grundfärg, och ett rejält lager klarlack på utsatta delar på en svart bil.
men tyvärr så blir det så här faktiskt här. jag hittade rejält med små stenskott på min huv ända upp till fönstret efter karlskronaresan i våras. Sedan ska man inte godta några rinningar på nått man betalar fullt pris för, luktar amatörlack när någon lackerare vill släppa ifrån sig ett dåligt jobb.

///MVH Hasso
Länk

Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Tack för svaret, hasso.
Jag ska nog ta och åka till lackeraren och höra vad han har att säga om saken...

__
Länk
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Gör det och säg åt den luringen att han får göra om göra rätt .

M som i Motor
M3 CSL nice
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej.

Hasso har helt rätt.. jobbet borde göras om.
dessutom är det ingen nackdel att använd mjukgörare i lacken
på ställen som är utsatta, som tex spoilers, trösklar.
Mjukgöraren gör lacken precis som det låter!,lite mjukare och därför tåligare mot stötar och slag.

Mjukgörare används annars på plast som behöver kunna röra sig lite utan att färgen krakelerar.

Mvh
Skalman
Visa användare
543
Highspeed_M5
Bmw 530i -01
Jag har nog c:a 500 stenskott i min framspoiler. Det är så prickigt att när jag köpte bilen trodde att den var lackad på det viset.

Mvh

Har du råd att INTE köra Tyskt?
Länk
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Cosmossvart har vi på våran 325tds också, alla stenskott syns, har M3 spoiler med gul grundlack, fy va fult det ær på næra håll, kør grusvæg nån mil varje dag så! =/
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.