AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.004

Problem med kylare, motorn går varm direkt.

Hej!

Äger en BMW 323i -96. För några dagar sedan efter ca 10 minuters körning stannade jag till och lät bilen gå på tomgång ca en minut och då hände det!!!

Kylarvatten började läcka från locket där man fyller på kylvattnet. Inte lite heller. Då jag öppnade huven stog motortempen på rött.
Stängde då av motorn och då slutade det rinna vatten. Fyllde sedan på vatten och lät motorn svalna. Försökte köra igen, men kom inte långt innan nålen stog på rött igen. Blåser ingen värme i cupén heller.Lät motorn åter svalna, skruvade av locket till kylvattnet och startade bilen. Allt verkar gå bra tills jag gasar då vattnet bubblar upp igen och motorn blir varm.

Vad kan det vara???`??

Har fått flera olika förslag på vad det kan vara. Luft i kylsystemet, termostaten, topplockspackningen mm mm men jag kollade om det fannsvatten i oljan och det gjorde det inte så jag hoppas att det inte är topplockspackningen. 15-20 000:- då sa BMW Danderyd nämligen i sånna fall.

Någon som haft liknande problem eller vat vad det kan va?

Tacksam för hjälp/
Henke

Axel
Låter solklart som vattenpumpen.
MVH Axel

Bromsen är fartens värsta fiende.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Håller med om vattenpumpen eller rejäl luftficka så att inte termostaten öppnar.
Länk

///MVH Hasso
Länk

Visa användare
250
LepriconXL
528i Touring 98
Jag har samma problem och undrar då varför inte fläkten gå igång när motor overstiger mitten?
Hade något liknande på min, och det visade sig att förra ägaren inte hade låtit vattnet gå runt i värmepaketet när han bytte sist.
Så lösningen på det var att dra på fläkten på max värme o speed och öppna kylarlocket så bubblade det till rätt rejält, och det försvann någon liter direkt, och det var ju inte det att det läckte ut... Fyllde på vatten och var rätt nöjd när tempen låg mycket stabilare än innan och dessutom något svalare.
Testa det.
Fick lite stora skälvan också när jag såg tempmätaren dra sig upp mot rött men nu är det som sagt löst.
Kolla oljan, om den är grå så har topp-packningen antagligen gått, och vattnet rinner ner i sumpen. Det kommer även ut vattenånga ur avgasröret, syns i form av en vit dimma ur röret.

--
Markus
Visa användare
250
LepriconXL
528i Touring 98
som sagt hände mig precis igår för forsta gången på 4 år jag har ägt bilen. Tempen gick upp....bilen koka och jag stannade för att kolla upp detta. Det kanske var luft bubbla eller nått annat men nu undrar jag VARFÖR INTE FLÄKTEN GICK IGÅNG? Den snurrade typ så sakta att den gick att stoppa för hand OCH SÅ STANNA DEN FAST TEMPEN VAR LÅNGT ÖVER MITTEN. Har alltid i 4års tid stått i mitten och har alldrig uplevt att fläkten gick fakist Vad kan det vara. Jag misstänkte oxå vaten pump men sedan är fråga om fläkt...ska den igång når motor är varm eller ej! Jag fick bogseras hem ville inte värma den mer än den redan var varm för då går packningen osv och då är det rolig!
Snälla xperter hjälp. Jag har tid på nästa tisdag men vill höra er åsikt så man vet på ett ungefärr
TACKSAM FÖR ALLA SVAR/FÖRSLAG
Visa användare
219
beni1979
323ci-00_e46
eftersom du inte har kört bilen på rött så ska det inte va några problem..hade samma problem med en golf ett tag sen men då var det termostaten,,men om det har kommit vatten i oljan då e det värre....
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Kan inte tänka mig annat än vattenpumpen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.