|
|
|
|---|---|
|
Kommer såsmåningom dra mig utomlands för ett tag, och kommer inte ta med mig MC:en. Vad tror ni? Är det läge att sälja idag eller kommer bilen hålla i andrahandsvärde framöver? i så fall blir det aktuellt att ställa av.. Känns ju som om redan Z4:an kommit och M3:an etablerats. Hur kommer det gå med andrahandsvärdet på Mcoupen? Kan man förvänta sig att den kommer räknas som entusiastbil och lite udda och därmed bibehålla ett högt värde eller är det bara att räkna med att den följer roadstern prismässigt? Vad tror ni? Stabil eller finansiell mardröm? Skulle verkligen behöva lite insiktsfulla kommentarer.. M Coupe "it´s a lot like nothing else" | |
|
Risken ligger väl snarast i om BMW planerar inom några år att göra en ny Coupe på Z4, risken finns ju då att även den liksom Roadstern känns ganska gammal i jämförelse. Har inte hört om några sådana planer, men man vet ju aldrig. Räknar med att varje sommar kostar ca 20-25% av värdet på Roadstrarna och hitintills har väl Coupen hållt jämna steg även om dens prisras antagligen är lite mer spritt över året. Jag skulle nog sälja och köpa en ny vid återkomsten till Sverige, eller köpa en i utlandet och importera beroende på land Du skall till. /Caspar |
|
|
Jag tror blint på att Coupen kommer bli en kultbil ganska fort. Det gjordes väl rätt få såna bilar och den galna superbil prestanda gör ju bilen åtråvärd långt framåt. Det har föreslagits priskartell här på forumet tidigare med USAs Z Coupe kartell som förebild. Det vore kanske inte så dumt. Kanske en Coupe sektion inom framtida Z klubben kan titta närmare på sånt? ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Tjena Mbolo: Nu kan man ju inte mer än gissa, men Coupen är ju tillverkad i mindre upplaga än roadstern, även antalet i Sverige är mindre så kanske håller priset på coupen i sig en aning bättre än roadstern, men BMW är väl knappast kända för att ligga speciellt stabilt prismässigt på eftermarknaden. Jag kikade lite i BMW börsen och konstaterade att två nya importerade M coupe letat sig in i Sverige. Det är ju ofta dessa som sänker värdet på våra bilar, de som åker ner och köper sig en skruvad, krockad och fixad bil, kommer hem till Sverige och gör all tänkbar rekond för att dölja alla tänkbara fel och får den att se ny ut för att sedan säljer den billigt. Ska jag vara ärlig så tror jag du ska följa Caspers förslag och sälja bilen nu och köpa en ny när du kommer hem igen. DVS om du inte har en extremt fin bil med full dock osv. man vet ju vad man har men inte vad man får! Personligen hoppas jag att vi inte ska behöva skapa några karteller för att hålla priserna på en rättvis nivå. Kultbil är den väl redan, den är extrem i alla tänkbara vägar, utseende, prestanda osv.+ att den slutat tillverkas. Personligen har jag svårt att tänka mig en roligare bil som inte alla har /har råd med. Porschar finns det ju i mängder, liksom EVOs osv, vad man nu vill jämföra med. Allt detta lär dock inte räcka för att förhindra ett prisfall, kanske inte lika drastiskt som för roadstern men i alla fall. /Richard |
|
|
Jag måste säga att under dom två åren som jag letade bil så var M Roadstern ganska fast i priserna, man skall tänka på att det är inte så många M modeller som gjorts och om ni säger att Coupé modellen gjorts i mindre antal än M Roadstern som har gjorts i endast knappt 3500 ex mellan 97 och 02 totalt så är jag ganska säker på att den kommer inte rasa i värde som andra Zätor. 2,8 modellen var om jag inte kommer ihåg fel gjort i lite drygt 40.000 ex under samma period. Dessa siffror gäller hela världen dock. Är det inte lite så att det finns två läger, dom som gillar Z4 och dom som gillar Z3 pga helt olika designer. Det är inte som volvo som lägger på lite mer krom och vips så har man en 2005 modell... Jag menar inte att priserna kommer att fastna dock, även om man önskar...:-) /PG |
|
|
I Sverige sålde BMW Gruppen 75 couper totalt. ( M+2.8+3.0) Det finns minst lika många importer men det fortfarande en udda bil och min pärla får jämt nyfikna blickar på sig på stan. Speciellt äldre män verkar tycka att det är kul att stanna till och spana in bilen ordentligt (inklusive en glimt genom rutan oftast). Försökte leta efter en tråd om detta , för jag minns att det fanns exakta produktions siffror om alla Z3 varianter i den men hittar inte. Men jag har för mig att det var betydligt fler M Roadsters än 3500? Z3Mpower: har du kvar den Performance BMW nummer som hade artikel om Spartansburg? Där tror jag står hur många bilar av varje modell gjordes. ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Det har tillverkats c:a 2,5 gång så många M Roadsers jämfört med Coupéen. (Drygt 15 tusen mot dryga 6 tusen - totalt, alla marknader och versioner.) Ha de/LB |
|
|
Tack för alla insiktfulla kommentarer och åsikter. Står själv vankelmodig, trots många kloka ord. Ställde samma fråga på ett forum i USA, men med lika många delade meningar.. Verkar däremot som om englandsmarknaden är väldigt stark, men däremot vill de framförallt ha högerstyrda versioner.. ;) Nåväl, har satt ut en annons här på bmwbörsen på vad jag tror kan vara sveriges finaste MC i originalutförande. Om någon är sugen så skriv några rader.. Kanske är det någon med lika mycket intresse för bilen som kan få tillfälle att använda den mer än jag den närmaste tiden.. M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
| Ungefär lika många högerstyrda M Rodasters och M Cupéer är byggda; knappt 1000 stycken av varje. Varför det är så vet jag inte - men det är betydligt färre och därför kanske dyrare. | |
|
Jag läste att från start till slutet på -01 så hade det sålts 8000 M roadsters i USA. Dom 3500 som jag angav gäller alltså den europeiska varianten enbart, alltså med S50 motor(321 HK). Förbannat att jag inte hittar sidan igen!! Återkommer. Jag skickade ett mail till Vägverket och ville veta hur många Z bilar det fanns inreggade i svedala, inget svar ännu... Men men det är ju en statlig myndighet :-( /PG |
|
|
PG: intressant siffra om du får reda på den. Dvs. hur många M Roadsters och M Cupéer som finns i Sverige. Gärna en rapport i så fall. (Vadå, »ju en statlig myndighet». Jag fick svar samma dag på en fråga till VV kring registeringsskyltar. Kanske är din fråga inte »normal»). Kan man på något sätt få reda på registerade per år? Det vore ju minst lika intressant! Sifforna ovan är rätt på ungefär vad gäller S50 (och S52 för USA) och just M Roadstern. Efter feb 2001 hette dock alla motorena S54 för alla markander (och rattsida). Det är lite krångligt och jag har dessutom inte M Cupéens siffor precis här (som det egentligen frågades efter). Men fördelningen ser i varje fall inte likadan ut. Dvs. US-mod. av Cupéen är mer ovanlig i förhållande till tillverkade MC:s. Ha de/LB |
|
Dufvis |
Lasse B: Jag har någonstans på nätet sett en kille som visade ett fax med inregistrerade bilar uppdelade på modell/motor/år. Nu var detta om Volvo 480 (!) så visst kan VV om dom vill. Kan man sen få det uppdelat läns- eller landskapsvis så vore det ännu trevligare! |
|
Produktionssiffror för både MR och MC finns på www.bmwmregistry.com. /Fredrik |
|
|
Där var det ju! Tackar fdahl!! OOPS det var bara fram till 06/2000 som det var 3557 M bilar sedan är det ett gap till 02/2001, var det prodstopp för byte av modell till S54 motor kanske? S54 hade bara tillverkats i 283 ex fram till 06/2002. /PG |
|
|
Just, det har vi varit inne på förut i andra trådar. Det är skillnader efter produktionsstoppet under 2000. En skillnad är att det finns betydligt färre MR och MC med S54:a motorn och dess spec. Därför är det faktiskt missvisande i BMWPower »Modellguiden»(!). Där är M Roadsters och M Cupéer för modellåret 2001 upptagna med samma spec. som 2000 och tidigare. En liten skillnad - men dock. (Jag har påpekat detta för Janne på BMWPower och det kan komma att ändras - vid tillfälle.) Det är mycket nu/LB |
|
Dufvis |
Enligt VV så finns det 33 stycken Coupéer i Sverige. Inget sas om motorstorlek eller så. För fullständiga data kolla tråden Länk |
|
det kan inte stämma. Enligt BMW gruppen så sålde dem 75 Coupér M /2,8/ 3.0. Detta är taget från tiodigare tråd i ämnet och någon som har varit i kontakt med BMW. Alltså med den frekvensen som Z3 importeras borde det finnas runt 150 i Sverige. Men å andra sidan om det är så att det är bara 33 så är flesta av oss representerade här på forumet. jag tror till och med att det finns fler coupe innehavare här än Roadsters... ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
| Det är inte antalet som räknas - det är innehållet, kunskapen, engagemenget och stilen(!) Jag skämtar med dig Four ever!/LB | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.