|
|
|
|---|---|
| Om jag sätter upp svänghjulet i svarven och mäter att den sitter rakt med en klocka behöver jag vikta svänghjulet då ? | |
ant |
Ja det behöver du. Mvh Anton ======== Min bil: Länk |
|
kan inte riktigt förstå varför man måste balansera om man har tagit bort lika mycket överallt i svarven ! |
|
|
Det är möjligt att du inte behöva göra någonting för att svänghjulet ska vara balanserat efter svarvningen. Men det är lika bra att kolla iaf. Ganska onödigt att INTE kolla balansen när man har svänghjulet nere. Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
|
Den svarv som håller toleranser helt 100% vid olika varvtal finns troligen inte. Du kan komma nära, kanske godtagbart nära. Sen är det svårt att klocka helt 100% med indikatorklocka, du lär ha minst två klockor samtidigt på svänghjulet. Visst går det rent teoretiskt att haman rätt genom att indikera med klocka osv. Men som Bonje säger så är det helt klart värt att kolla balansen när svänghjulet redan är nere. /Anton |
|
| Anton: Varför har du bytt namn?? | |
|
Det är även möjligt att svänghjulet inte är 100%igt från början.. På ett saabsvänghjul jag lättade va verkligen inte i balans :\. |
|
|
Jag började få onödigt många poster på den gamla profilen.. ;-) Nej då, jag tror att vi alla har mer att vinna på att visa mig med korrekt namn. Ideen är tagen från Rejsa.nu Länk Det forumet har en mycket fin stämning och modereras hårt mot allt som inte hör hemma där. Smutskastning är nära på inte förekomande alls. Jag hoppas på att fler kanske följer efter och på så sätt gör sig igenkända på en träff genom säga sitt namn osv. /Anton |
|
|
Okej jag ska balansera ! Var och svarvade nyss och kom på att jag glömt väga svänghjulet innan jag svarvade.. lite tråkigt då man inte vet hur mycke man tog bårt det enda jag vet är att den stora kanten på baksidan är helt borta känns som att kanske 1,5kg är borta väger 7,3kg nu i alla fall ! |
|
|
VÄger verkligen inte ett org. m20 svänghjul mer än 8.8kg?!? Måste de göra! Gissar på 11 - 12 kg.. Jag menar, en saab90 har ett svänghjul som väger 9kg å bmw:n är ju större! Mvh //Uffe |
|
|
NEJ NEJ.... Jag har det uppskrivet hemma på min dator vad mitt svänghjul vägde innan lättning. Tyvär har jag inte det med mig riktigt i huvet.... ;-) Men det ligger mellan 8,4 och 8,7 kg. Jag kan kolla upp det lite exaktare bara jag kommer hem. Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
| Var och hämtade svänghjulet idag på motormekano i skeå och dom sa att det inte var någon obalans i svänghjulet vet ju inte om det är tur eller om det bara behövs indikatorklocka om man är riktigt noga ! Kan även säga att dom nämde att Bmw och Mercha svänghjul är det bra presetions balansering från fabrik enligt dom i alla fall andra märken sa dom inte är lika noga.. | |
| Glömde säga att jag håller med om att det är lika bra att balansera men tyckte bara att det var intressant att det inte var obalans ! kan även säga att det inte ens var en csn svarv ! | |
|
Bonje: Åhfan! Trode verkligen att de vägde mer! Jag har fått ner mitt ena saab svänghjul till 4.5kg. Hyffsat lättat är de;).. Då måste man får ner ett bmw svänghjul till 4 iaf!;P.. |
|
|
Så, nu har jag hittat uppgifterna. 325 orginal svänghjul: 8,45 Kg Efter vi svarvade: 6,6 Kg. Efter fräsning: 5,7 Kg. Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.