AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
917

Problem med inne belysning.

Ti
2.587
Ticco
420i -14
På min e28 så sitter det ett relä som sköter ljusfördröjningen till innebelysningen.
Problemet nu är att det relät har pajjat å ett nytt kostar nästan 1k.
Har jag inne belysningen tänd så lyser det hela tiden oavsett om dörrarna är stängda, lösningen är att släcka med knappen.
Om jag tar bort relät så har jag ingen belysning alls.
Hur ska jag göra för att få vanlig innerbelysning, som på en vanlig bil utan ljusfördröjning?

//Ticco

www.ticco.com
Det enklaste är nog om du hittar ett beggat relä av någon vänlig här, eller på närmaste skrot.

Jag vet egentligen för lite om hur allt är uppbyggt, men om man antar att reläet som är trasigt sköter "dörravkänningen" kan det bli kanska klurigt att bygga ett eget. Kolla om du har spänning på dörrkontakten när dörren är öppen. Har du det, räcker det med att ta denna ström och mata ett enpoligt relä som slår på belysningen... I teorin iaf. Hur som helst får du mäta upp kontakterna på gamla reläet eller hitta en ritning på hur det funkar. Har du något nummer eller dyl på reläet kanske man kan hitta info på nätet?

1-poligt relä på Elfa för 25,50:-
Länk

Om du inte har en styrspänning på dörrarna har Elfa en färdigbyggd sats som jag antar klarar av allt ett original klarar, förutom dimmerfunktionen, men väl fördröjning (kostar 197:-):

Länk

Ni som vet mer får gärna kommentera allt ovan, då jag som sagt inte vet hur belysningen funkar. Hoppas att du fick någon idé om hur du ska göra iaf.

//Magnus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.