|
|
|
|---|---|
changco |
Igår på kvällen skulle jag flytta lite saker, bilen var kall när jag starta den small det rejält och var ett sotmoln bakom bilen, var ganska rädd om man säjer så, bilen är helt orginal inget sportsystem på eller dyl. Vad kan det bero på och kan det skadat något? |
|
Ingen som lekt med lite svartkrut? Ganska vanligt "skoj" om man säger så. Det som kan hända är naturligtvis att du skjuter sönder avgassystymet men det märker du i så fall tydligt, normalt är knallarna som sådana ofarliga, oavsett om det är en avgasknall eller svartkrut. Om det börja hända ofta (och det inte är svartkrut ;) ) kan man behöva kolla upp det (felaktig tändning, otäta ventiler eller brustna slangar et.c.). --- Always Diesel |
|
changco |
Det har hänt en gång under ca 1500mil i min ägo, det var ju ingen liten fjantknall var ju nästan döv och jag satt i cupen med stängda dörrar, den har inte varit kärring körd så det borde inte bara blicit en "rensning" |
| Om bilen är trögstartad så kan det komma ut soppa i avgasröret som sedan antänds när bilen startar. kan skada katten... | |
changco |
Alldrig haft problem med att starta den, hoppas igång innan jag hinner blinka. |
changco |
Kan det vara något i motorn som tagit stryk av smällen, eller är det bara katten/rören som får ta smällen? |
|
Katten skadas inte i första hand av knallen utan av att den får oförbränd bensin. Den oförbrända, eller dåligt förbrända, bensinen kan även medföra att motorn sotar (otäta ventiler et.c. som följd). Uppstår knallarna ofta så är nog inte problemet själva knallarna som sådana, utan snarare orsaken till varför de uppstår. Det är detta som behöver kollas upp och som kan vara skadan. En knall i sig ska inte kunna göra någon större skada än på avgassystemet (vilket kanske kan vara nog om fästen/grenrör et.c. skadas). Tror inte du ska behöva oroa dig för EN knall. Själv lekte man med detta på yngre dar, man stängde av tändningen och lät motorn motorbromsa (som då sög in bränsle själv iaf på förgasmotorer), när sedan tändningen slogs på så small det och omgivningen hoppade högt ;))) --- Always Diesel |
|
changco |
Efter knallen lämmna jag bilen på en car diagnos, hade inget fel medelande förutom att orginallarmet var urkopplat. men ingen obehaglig överraskning. Körningen innan smällen, var ganska agresiv men lät bilen kyla ner sig genom att köra lungt de 5 sista minuterna. Så smällen kom från ingen stans. Fick ialf nöjet att väcka grannarna :/ |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.