AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.445

Hur hårt pressar ni era bilar?

Sida 3 av 3
Jag drar alldeles för ofta ända till varvstoppet på min 330 :-D har gjort det med alla mina BMW så......dom håller.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
"1,8L sugmotor skulle ju kräva rätt höga varv för att ge tex 200hk"

Skulle väl vilja säga att en motor på 1,8 liter med 200hk är ganska mycket. Tror inte många originalbilar har de?
ravve,

""1,8L sugmotor skulle ju kräva rätt höga varv för att ge tex 200hk"

Skulle väl vilja säga att en motor på 1,8 liter med 200hk är ganska mycket. Tror inte många originalbilar har de?"

Nej, och det är kanske just för att driftsäkerheten/körbarheten blir lidande, eller hur? ;)

Finns dock bland annat Honda S2000 med litereffekt på 120 hk (2,0 liter, 240hk), men så utvinner den vad jag vet sin maxeffekt runt 9000 rpm, vilket inte är så lämpligt vid vardagskörning.

Mvh,
Kalle Hansen
FKA nofx16
Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
1.8 liter och 200 hk ger 111 hk/liter cyl volym.

jämför med:

M3 E36 med 286hk och 3liter vilket ger 95hk/liter cyl volym.
M3 E36 med 321hk och 3,2liter = 100 hk/liter cyl.vol.
M5 E34 med 315 hk och 3,6liter = 87hk/liter cyl vol.

Med andra ord... så får man väldigt bra och tung teknik i en motor på 1.8 liter om man ska få ut 200 hk ur den.

när du har en 1,8 liters motor med turbo som laddar säg 0,6 bar så är det ekvivalent med en sugmotor som har 1,8 * 1,6 (atm tryck + överladdning) = 2,88 liters cyl vol.

ska man jämföra slitaget i en turbomotor mot en sug motor får man ta hänsyn i hur mkt turbon laddar också..

"I wish I was a BMW" - Läst från bakrutan på en bubbla i Tyskland
Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Tjenare!

Jag går på oljetrycket, när motorn är kall så ligger oljetrycket på
4 bar, när den är varm så ligger det på 0,5 till 2 bar. Och sedan så går man på vattentempen! Men på vintern så blir motorn aldrig varm stannar på kring 60 C, men på sommaren så krävs det typ 5 minuters körning säg 5-10 km så är bilen uppe i 80-85 grader då kylfläkten går i gång. Det mesta jag vet att jag varvat motorn till är ca: 5000RPM på 2:a växel.

(motorn är en 2,0 TS på 143 hp och varvtalsstopp vid 6,200RPM)

Beemer-Tompa

*PLATTAN I MATTAN*
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
bmwracing:

Det blir kanskje litt feil å sammenligne 1,8 turbo-motor med en vanlig 1,8 motor ettersom et lavt sylindervolum kan sies å være kompensert med turbo for å yte samme hk som en større motor. Eksempelvis vil motoralternativet i Audi A4 1,8T være i samme "klasse" som BMW 320 2,0 på 150 HK. Eller?

Jeg siktet til følgende innlegg:

"En turbomotor håller väl bättre än en sugmotor vid samma effektuttag!? Tex en 1,8L sugmotor skulle ju kräva rätt höga varv för att ge tex 200hk. En 1,8 med turbo kan ju lätt ge samma effekt vid mer normala varv.."
bmwracing
Morten: Jo Det stämmer nog att audi använder turbon för att hamna i klass med 320:n. Vad jag vill komma fram till är att om samma motor vore trimmad till 150hk genom konventionell trimmning så vore nog inte hållbarheten lika bra genom att du bla måste öka varvet för att uppnå samma effekt. (vrid*vartal=effekt)
Visa användare
262
Biffen
Lotus Esprit S4
Lotus Europa S2
*ler*
Jag har 120,5 hk / liter !

Å jag har inte ens börjat trimma...

Gott omdöme får man av erfarenhet. Erfarenhet får man av dåligt omdöme.
Mugge det var det schweiz reggade a****t som drog mig
jag ville bara kolla hur bra man hängde med inte alls fick jag erfara retsamt att det var en finnig 18åring som körde.

Snart 410 hk 622nm
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
getrag:

dessvärre förfogar denne unge man över en maskin som gör 0-340 km/h på 50 sekunder... inte mkt att sätta emot där tyvärr....

vill också ha en GT2...

Nilssen
// mugge //

Hmm,vad är det för bil???Nyfiken...
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det var en Porsche 911 GT2 (996 utförande).
Den gör 0-maxfart på 50 sekunder, och maxfarten ligger på 310 km/h.

så det jag skrev var egentligen fel, men det är ganska snabbt ändå.

Visa användare
262
Biffen
Lotus Esprit S4
Lotus Europa S2
Enl oberoende tast så toppar GT2:an 319 km/h & enl Porsche 315 km/h om man ska vara petig...
Hur som helst, går så in i hel...., man ler hela tiden när man kör en sån.

Mer info hittar ni här. Länk

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Såg nåt reportage där de testade GT2:an.. jag lovar det var ingen som log i den bilen.... alla såg vättskrämda ut!

Föraren kunde knappt prata när han accade fullt på rakorna... precis som i en ford fiesta! :-)

Visa användare
262
Biffen
Lotus Esprit S4
Lotus Europa S2
Jag log HELA tiden !!! Lika kraftfull som att sitta på ett kärnkraftverk...

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
När jag tog körkort så hade jag en fiesta som första bil...
efter det så köpte jag toyota corolla... I en jämförelse mot vad jag var van vid (fiesta) så var corollan ett fartmonster... efter ett tag så blev corollan vanlig och så köpte jag en annan bil som i början kändes jättesnabb men som man vande sig vid sen...

när jag köpte 525:an jag kör nu... tyckte jag att den var jättesnabb... nu tycker jag att den känns ok men inte så mkt mer... skillnaden märker man när man kör andra bilar som inte har samma motorstyrka tex en VW passat... då blir man bara frustrerad bakom ratten då bilen inte har ngn ork...

så om man tillämpar samma analogi så måste det vara ett h-lv-tt- att äga och köra en GT2:a.... :-)

Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Nu pressades den lite för hårt.. Knäckte en fälg mot en trottoarkant i går.

Två bilar är fler än en..
Visa användare
262
Biffen
Lotus Esprit S4
Lotus Europa S2
Mugge:
Du har helt 100 % rätt... Jag har haft hyffsat snabba bilar innan & alltid tröttnat, nu köpte jag Lotusen för ett litet tag sen & har inte tröttna ännu, men antar att det inträffar nästa sommar...

Tröttnaden brukar ofast infalla i samband med att man blir rejält frånkörd...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.