|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
MrMarsupilami: Som bjoerck skrev så är inte en sugmotor i samma behov av avsvalning som en turbo motor, men däremot så bör även en sugmotor få en eller två "lugna" minuter innan man slår av tändningen om man har kört den hårt eftersom oljan slutar pumpas runt när motorn stängs av. Kanske inte nödvändigt men det är ju upp till var och en av oss. Gott omdöme får man av erfarenhet. Erfarenhet får man av dåligt omdöme. |
|
|
Sörpan: I spetsen på den kampanjen kan nog du och jag stå eniga tror jag. Kommer ju få eftermontera det på min gamle hurv i vinter... :/ Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
| När man racear drar jag till strax innan varvstoppet... 6500... annars håller man väl sig till 3-4000 | |
|
Rejsar gör jag i likhet med flera andra sällan, och om det görs så är det med varm olja, ALDRIG över 3000 rpm med kall olja! Enligt 15-minutersregeln. När det väl bjuds upp till rejs är det 50rpm innan varvstopp som gäller :) Mvh, Kalle Hansen FKA nofx16 Länk |
|
|
Kalle; Så detaljerad är inte min varvräknare :) Rejsar heller aldrig, förutom någon enstaka gång när man ska sätta en kompis på plats. Oftast behöver jag inte varva ur helt utan växlar nånstans kring 7000 rpm. Jag har ALDRIG varvat till varvstopp. En liten varvtals-fundering; Som ägare av en sugmotor-bil är man ju van vid mer effekt ju högre varvtal man har. När jag provkörde en kompis Audi RS2 hade jag liksom vanan inne och varvade nästan till rött. Eftersom all effekt kommer mkt tidigare och sedan avtar så var det ju helt onödigt och t o m dumt att varva så högt. Han bara skrattade åt mig och konstaterade att jag inte kunde köra turbo-bil. I efterhand har jag funderat på det där. Motorer i turbo-bilar borde ju hålla betydligt bättre än en sugmotor, både med tanke på att kompressionen är lägre och att man inte varvar lika högt. Stämmer denna fundering eller är jag fel ute? Känns lite off topic men ändå lite intressant för trådens ämne.... Jens |
|
Nilssen |
När motorn är riktigt varm blåser jag igenom motorn.Händer väl att jag gör det ett par ggr/vecka.Typ,var tredje dag kanske. |
|
Normal körning kommer jag sällan upp till 3000 varv utan växlar när jag kommer upp till 2500rpm... och 50km/h på 5:de växlen ligger strax över 1000 varv på min bil, men ett par gånger i veckan så får den sträcka på benen ordentligt och varva ut på 1:an och 2:an. Men då är det bra att veta att man inte kör hårdare än ngn annan här på forumet... :-) tack för alla svar! "I wish I was a BMW" - Läst från bakrutan på en bubbla i Tyskland |
|
| Jeg har ca 1,2 mil til jobben, og det er en kjøretur på ca 15 min. Snufs snufs. | |
| man ska uttnyttja bilens resurser till max....!!! ja varvar till varvstoppet ofta... självklart när bilen är varm..o byta olja ofta så klart. | |
|
Jag har aldrig någonsin varvat min till varvstoppet, utan de gånger jag kör hårt så brukar jag nöja mig med att stanna ca 500rpm innan. Vid normal körning så drar jag inte den speciellt långt, till omkring 3000 kanske __ Länk |
|
|
Det händer väl ibland att jag drar till varvstoppet i stundens hetta när man är mer fokuserad på vägen än på instrumenten. Men jag gasar aldrig utan att ha varmkört riktigt innan. Varvstoppet är ju till för att hindra motorn att varva mer än den är byggd för, så jag ser det inte som något hemskt att dra dit. Sedan är det ju så att man förlorar axelleration när man drar ända dit, motorn "bromsar" ju till, så det finns inget att vinna på att göra så. Tjäder |
|
|
hihi REDLINE BABY REDLINE. man kör ju lungt tills bilen blivit varm och när ingen snorunge i nån gti bil utmanar en men gör dom det så får dom smaka V8. fick själv smaka boxer sexa med turbo för nån da sen:-( Snart 410 hk 622nm |
|
| wolf: Du vet ikke om varvstoppet fungerer du da, ettersom du aldri har sjekket? :) | |
|
Lite off topic men måste bara berätta.... med tanke på Getrags inlägg..... Ni som bor i Malmö kan inte ha undgått att se att finns en schweiz-reggad Porsche GT2 (996) som brukar glida rundor i stan ibland. För någon vecka sen så var jag på den väg som går från värnhem till midhem när jagplöstligt reagerar på motorljud som bara lät helt underbart... vänder mig om... ser den vita porschen komma med en jädra fart... 5 sekunder senare kommer en (daytona violett?) M3 E36 i full fart. Gt2:an soppade bokstavligen mattan med M3:an, ungefär på samma sätt som M3:an hade kunnat göra med Micra. även om det var underlag för BMW så var det underbart att bevittna... "I wish I was a BMW" - Läst från bakrutan på en bubbla i Tyskland |
|
|
Morten: Nej, det har du rätt i :) __ Länk |
|
|
Turbobilar håller i regel sämre än sugmotorbilar pga andra grejjer som överladdning genererar . Som tex väldig värme övertryck + att man måste hålla ganska jämnt varv på rätt hög nivå endå för att få ut som mest av motorn . M som i Motor M3 CSL nice |
|
bmwracing |
En turbomotor håller väl bättre än en sugmotor vid samma effektuttag!? Tex en 1,8L sugmotor skulle ju kräva rätt höga varv för att ge tex 200hk. En 1,8 med turbo kan ju lätt ge samma effekt vid mer normala varv... |
|
Om jag förstått det rätt så ökar väl turbotrycket belastningen en hel del också, det är inte bara ett högt varvtal som sliter på motorn? Mvh, Kalle Hansen FKA nofx16 Länk |
|
|
Det är ju sant, det är väl en avvägning mellan faktorerna varvtal, kompression och turbotryck som avgör hur mycket saker slits. Jens |
|
bmwracing |
Man brukar ju säga att för varje kompressionsförhållande finns ett givet laddtryck. Överstiger man inte detta så hamnar nog cylindertrycket inom hållbara gränser. Dock går det ju att ta kål på det mesta, inte minst turbomotorer med alltför optimistiska laddtryck=) Men trots allt kan man tillåta högre effekt på en turbomotor än en sugmotor. Kanske framförallt för att effekten finns på lägre varv? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.