AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.446

Hur hårt pressar ni era bilar?

Sida 1 av 3
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Tävlade mot en Audi 2.6E här om dagen. Med mig i bilen hade jag en kompis som efter "racet" säger:

Du är bra modig som vågar varva den motorn på det viset...
vaddå tänker jag? 6000 rpm är väl inte så farligt att växla vid? der är ju nästan in på rödmarkeringen... (givetvis så kör jag som folk när jag kör i stan och när jag inte tävlar med andra bilar)

Så nu undrar jag... hur hårt kör ni med era bilar när ni tävlar med andra bilar... bara av en ren nyfikenhet? är jag för hård mot min bil?

"I wish I was a BMW" - Läst från bakrutan på en bubbla i Tyskland
Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
Vid "race" varvar jag alltid till strax innan rödmarkeringen.
Bilens kraft ska utnyttjas, annars kan man lika gärna köpa en nissan micra :)

___
Länk
Kan man vara för hård mot den?!?
Den mår ju dåligt när den inte får smisk.
rödmarkeringen sitter där den sitter för det är där gränsen för att grejerna skall hålla i 30-40,000 mil....
Räkna med att det 30-35% marginal på fabriks inställningar.
Övervarvar man så hänger inte ventilfjädrar mm med men byter man till race grejor så kan man varva lite till utan problem.
Visst sliter höga varv mer än låga pga värmeutvecklingen som uppstår vid den högra friktionen men inte för att axar till rödmarkerat då o då...
tät olje byten hög kvalite på oljan gärna lite oftar än rek. om gasar mkt...

Länk
Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Pressar den rackaren HÅRT... Så har jag bytt två toppar och en motor oco.

Två bilar är fler än en..
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Är motorn varm, bilen servad och inga missljud finns så är det bara att dra upp dem mot rött, motorn sjunger bara vackrare ju högre varvnålen går. Däremot på andra märken så vågar jag inte dra lika högt för motorljudet låter inte som om bilen trivs så högt upp i varv.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Hur hårt jag pressar bilen? Tja... Varvstoppet är flyttat 1000 varv. Och då använder jag ofta det som kommer över det gamla varvstoppet. Och det utan oljekyl många många varv på banor. :)

Den ska få smaka på annars sotar den igen. :)

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
changco
Har man kickdown ska det nyttjas. Dock under omkörning och så kan man ju släppa lite innan den normalt växlar.
-Daniel-
brukar växla runt rödmarkeringen ibland runt 6800 varv när det är riktigt hårt
Aldric
Så hårt som det behövs för att komma först. Om nu det skulle visa sig att det inte går så gäller det ju att inte komma längre efter än absolut nödvändigt .. en hederssak!
Visa användare
262
Biffen
Lotus Esprit S4
Lotus Europa S2
Varvar aldrig mina motorer innan dom är rejält varma, det man också bör tänka på vilket många glömmer är att temp mätaren visar vatten tempen, inte oljan...
I min Esprit S4 har jag mängder av mätare & när oljan är ca 85 grader, vattnet 95 & olje trycket i motorn ligger runt 3,5 bar vid gaspådrag varvar jag min lilla älskling till en bit över 7000 rpm, ingen fara för en väl underhållen motor om man kör den på rätt sätt & låter den bli varm & även svalna av på ett vettigt sätt.

Gott omdöme får man av erfarenhet. Erfarenhet får man av dåligt omdöme.
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Biffen: Oj, så det tar lenger tid før oljen er ordentlig varm enn det som står på tempmätaren? Hvor lenge bør man da kjøre på optimal temp før man kan gasa på tror du?
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Morten M:
Har man ingen oljetempmätare kan du använda dig av 15 minutersmetoden. 15 minuter efter att vattentempen har ställt sig i mitten (optimalt) så har oljan fått upp tempen och då kan du börja gasa.

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Morten; Om du har en oljetemp-mätare och den står på 85-95 grader så kan du ju gasa på. Om du däremot bara har vattentemp-mätare så ska du vänta ett tag efter att vattnet har kommit upp i temp eftersom det tar betydligt längre tid innan oljan har kommit upp i temp. Vattnet brukar ju komma upp i bra temp efter bara ett par minuter, oljan kan behöva 10-15 minuter.

Jens
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Kunne dere ikke sagt dette litt før?!

Hender jeg gasar på litt på vei hjem fra jobben. Har nok klart meg bra ettersom jeg tar det pent en stund etter oppnådd optimal vattentemp, men heretter skal jeg vente ytterligere noen minutter før jeg drar på såpass. Hmfr! Nyttig info.
Ei
656
Eivind
E46 316 M-sport touring 2005
Hehe.. Samma gjorde jag med den gamla. Dock inte ofta. Nu drar jag inte över 3000 rpm innan jag har kjört 1-2 mil eller 15-20 min

Det borde väl räcka det efter vad jag har hört innan och läst i dag :)
Biffen; Hur brukar du låta motorn svalna? Har hört att man helst ska låta motorn gå lugnt i 5-10 minuter innan man slår av tändningen, d v s man ska inte köra hårt och sen bara stänga av motorn direkt. Stämmer det? Om det stämmer, kan någon förklara för mig varför det är så?

Jens
MrMarsupilami: En sugmotor är inte i något behov av nedkylning efter körning. Däremot kan det vara bra att låta en turbomotor gå en stund på tomgång efter hårdkörning för att kyla oljan som annars koksar i den glödheta turbon.
Då förstår jag, hörde nämligen detta av en B10Biturbo-ägare.

Jens
852
Sörpan
325xi -02
Tävlar aldrig mot andra bilar, bara mot mig själv... Men rödmarkeringen ligger på 7000 r/min så dit får nålen gå när oljetempen är över 75 grader! Varför har bara BMW:s M-bilar oljetempmätare? Ska vi starta en kampanj mot BMW att det införs på alla modeller? ;)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
På min gamla 328 fanns det vattentempmätare och bensinförbrukningsmätare. På M3:an är ju bensinförbrmätaren ersatt av oljetempmätaren. Det säger väl lite om hur olika bilarna är tänkta att köras :)

Jens
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.