|
|
|
|---|---|
nida3 |
Har en 525 tds touring -94, manuell som jag haft en vecka. 32000 mil (troligen?) Direkt efter köp så nöp vänster bromsok och det blev varmt, det vibrerade friskt i ratt och chassi då det låg på... Ett ivrigt motionerande med bromspedalen och flitig användning av motorn fick det hela att lossna så pass att vi kunde ta oss hem utan att brinna upp... Damasken på broms kolven hade gått sönder och det hade börjat rosta lite... Turligt så klarade sig skivan med blotta förskräckelsen... Nu har vi fått ett fenomen där hela bilen låter som om den skall resa sig ur ruinerna vid kraftig acceleration på 2:an. Hela bilen skakar och rister så man undrar vad som lossnar först - motorn eller bakaxeln... Jag har sökt igenom forumet och nätet och funnit att problemet kan vara "hardy skivan" - som då troligen överbelastades vid försöken att få bromskolven att sluta kärva. Vibrationerna kring 80-90 har minskat men finns kvar, de skulle också kunna bero till viss del på Hardy skivan. Är det något annat jag bör kolla upp på en gång när jag ändå är och fixar med bilen? Är det dags att byta ut hela drivaxeln/paketet i förebyggande syfte eller skall jag avvakta och byta del för del? |
|
på min 525 tds (32000 mil) hade jag exakt samma problem -hardyskivan byt så blir det bra.. Jag har även bytt bussningar i bak o framvagn o vissa stag som inte var fräscha, då blev allt kanon men byt inte förrän det känns o hörs... Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.