|
|
|
|---|---|
|
Tänkte göra lite mer plats i motorutrymet på min M535 (e28), då det blir en ganska stor ic där. (Även en liten släng av modiferande för modiferandets skull) Så som rubriken säger så tänkte jag flytta kylaren. Någon som provat att göra deta som kan tipsa mig lite. Jag mistänker att jag måste ha en extra vattenpump för att få fram vattnet till motorn igen. Hade tänkt att ta in luften underifrån samt genom bakskärmarna med hjälp av elfläktar. Sedan ska varmluften ut genom ett uppkapat håll bakom nummerplåten. Ska skärma av så att luften bara har en väg att ta vägen. Finns det stor risk för dålig kylning eller att motorn har svårt att nå arbetstempratur med en sådan modifering?? hade tänkt att dra rör på undersidan av bilen till kylaren. SBP. Vad säger dom om en sådan modifering? Expansionskället. Var bör det placeras, flytta bak det med kylaren eller ha kvar det på samma ställe som förut? Tacksam för svar. Mvh Patrik | |
|
Jag tror personligen inte sbp bryr sig om det om det ser ok ut och är ordentligt gjort.jag själv hade helst flyttat expansionskärlet om du kan sätta det på lämplig plats/nivå där bak. + att viktfördelningen blir ju lite bättre oxå! :0D |
|
|
Hör med Kilander, han har kört så på sin e30. //Ticco www.ticco.com |
|
|
Jag har också haft stora planer på just samma sak.. men du, tänk på vad sbp säger om turbo.. du kommer ju ändå inte få igenom bilen i en besiktning.. E28 M535i TwinTurbo |
|
|
Besikta som ombyggd fordon, 15kw på 100kg. Jag ska försöka påstå att det är en Alpina b7 motor och hoppas på att besiktningsmanen inte märker någon skillnad :) Mvh Patrik |
|
|
Att flytta bak kylaren är inga problem för besiktningens skull, det andra däremot blir nog knepigare... Ska du registrera bilen som ombyggt fordon är det SFRO som utför själva ombyggnadsbesiktningen. Det räcker dessutom inte att bara byta själva motorn... När du sen registreringsbesiktar bilen kommer man att göra en komponentkontroll, då ska delarna på motorn stämma överens med delarna på Alpinamotorn, man kollar av artikelnummer mm. mot en komponentlista... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Skumt det där med SFRO, jag har varit i kontakt med dom men dom hänvisar mig till bilprovningen när det gäller ombyggt fordon? Verkar inte finnas något direkt nummer till SFRO heller? |
|
|
Om man bara har byggt om ett fordon tar Bilprovningen hand om det. Gäller det däremot att klassa om fordonet som "ombyggt fordon" eller "amatörbyggt fordon" är det SFRO som tar hand om det i första skedet... Jag citerar SFRO:s hemsida: "SFROs syfte är att hjälpa fordonsbyggare i Sverige att bygga och besiktiga egentillverkade bilar, motorcyklar och trikar (trehjuliga motorcyklar) . Dessa hemtillverkade fordon klassas sedan som amatörbyggda fordon. En annan fordonsgrupp, som SFRO hjälper Svensk Bilprovning med, är ombyggda fordon." Av någon anledning har inte SFRO något telefonnummer för kunder, dom föredrar brev... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Måste säga att det här med reglerna för motortrimning, turbokonvertering är bakåtsträvande. Samhället vill å ena sidan ha teknikintresserade ungdommar. Å andra sidan börjar man tidigt - redan i moppeåldern sätta stopp för inovationer. Sedan är det bara dom som har råd som kan ta körkort. Alla typer av trimning borde enligt min mening kunna besiktas och försäkras. Givetvis måste det finnas balans mellan motor, chassi och bromsar. Att det går en massa oförsäkrade olagliga turbokonverteringar gynnar ingen. Finns det någon organisation som aktivt arbetar för detta? Trafiksäkerhetsverket behöver ibland en motpol. |
|
|
Då kannske det blir lite svårare om dom ska hålla på med komponet kontroller. Får väl skafa mig en 745 motor och besiktiga med den motorn i orginalutförande då. Det blir mer saker som ska byttas förutom motorn tex växellåda, bakaxel, bromsar. Det ska även i en bur. Jesperado: Tar SFRO hand om besiktningen av bilen även efter det att den är registreringsbesiktigad eller åker man in till bilprovningen som vanligt då??? Mvh Patrik |
|
|
SFRO gör en förbesiktning, sedan gör du en registreringsbesiktning hos Bilprovningen. Kontrollbesiktningen sker sedan hos Bilprovningen som vanligt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Hej Anledningen till att "SFRO inte har något telefonnummer" är att vi är en organisation där ingen jobbar heltid med detta, det är vår "fritids"-sysselsättning. Vill man prata med någon av oss som är besiktningsmän är det bara att kolla in kartan på www.sfro.com, och ringa den man tycker är närmast. Alla besiktningsmän hos oss är inte experter på avgasreglerna, det är Bilprovningens/Naturvårdsverkets esse och därför är det rätt vanligt att vi hänvisar dit när det gäller frågor om hur man kan genomföra motorbyten etc. SFROs främsta roll är att bedömna fordonets prestanda och konstruktion, dvs hur det svänger, bromsar och håller ihop. E, visst finns det mycket att göra på detta område, och SFRO arbetar ganska mycket med att förenkla reglerna. Men eftersom vi inte kan jobba heltid med det tar det lite tid... /Gustaf Ulander, SFRO |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.