AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.569

ESS-trimma en 540i?

Sida 1 av 2
Hej!

Jag funderar på att köpa en 540i E34 Manuell och låta ESS tuning i norge stoppa i en kompressor. Skulle samtidigt vilja ha bättre väghållning och bromsar i den. Men jag har ett par frågor som ni säkert kan svara på här...

1. Kommer kopplingen och lådan att hålla? (Hur många Nm klarar den?)

2. Passar M5 E34 bromsar och skivor rakt över? (Vad göra annars?)

3. Tips på bra dämpare och fjädrar.

4. Vart kan man få tag på effekt-avgassystem med race-kattar?

5. Går det att sätta i en instrumentpanel från en Alpina B10 BiTurbo? (Skulle vilja ha de fyra extra instrumenten som finns i den + att jag vill att hastighetsmätaren ska gå längre än 260 Km/h.)
ESS ställer höga krav på grundämnet när en bil skall kompressorkonverteras. E34:or har ofta gått mycket långt vilket innebär att en helrenovering av motorn med stor sannolikhet bör utföras innnan en kompressor monteras. Att renovera V8:or kostar stålars...
max f
om man inte är en duktig mekaniker.
ro
51
roddy
Bmw-m3-96
du får ca 400hk-535nm- en kompis har satt dit en kompressor til sin 540 och fikk et utrolig kløs. veksellåd holder ingen fara.
max f
det som knäcker vxlådor är vridmomentet inte hästarna för dom är inte det viktigaste utan bara ett gammalt mått på kraft som fortfarande använts för att folk vill ha det och jämföra med, istället för hk så använder man idag kw för att kunna jämföra bensin/diesel och elmotorer och olika typer av motorer.
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
1. Läge att byta till Sportkoppling, lådan håller för "normal" användning.

2. Passar rakt över.

3. Eibach + Gula Koni.

4. Ferrita Köping, Avgasteknik Uppsala mfl.

5. Svar Nja, extrainstrumenten från Alpina har egna givare som du måste införskaffa, Själva klustret fungerar förutsatt att du lyckas kalibrera om Varvräknaren för 8 cylindrar. Även hastighetsmätaren måste kalibreras om.
Här kan du läsa lite om olika bromsar till E34: Länk
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
låt oss säga att E34 V8:orna har gått ca 20.000mil i snitt vid det här laget...är dom slut då? jag blir lika förvånad varje gång det kommer upp om överladdning och att V8:an måste renoveras...Naturligtvis bör motorn ses över gällande oljeförbrukning/avgasvärden men renoveras,det är väl att ta i..!?
max f
om den suger i sig olja skulle jag kolla varför den gör det antagligen lattjo kolvringar då fixar man detta så inte all komp går ner i vevhuset.
sen bör man kolla över vevhusventilationen så den är frisk och det inte är stopp någonstans för då blir det onrmal belastning på motorn.
det är ju inte behövligt med en renovering men kolla över vev och ramlagren är väl att rekomendera så det inte brister nåt där.
men det behöver inte bli dyrt alls bara man kollar lite så att motorn går bra och det inte glappar någonstans ta gärna en handbok till hjälp så vet du vad godkända värden är.
mycket användbart kan jag säga sen när motorn är klart godkänd bör den klara en trimmning utan större problem.
320-325
ja det är väl klart v8 har dom mest driftsäkraste hk bland 250-300hk klassen om man sköter dom så är det nog inga problem med kompressor
540is: Det borde väl inte vara några problem att stoppa i extra-givarna om man har dom(oljetemp-motor, oljetryck-motor, oljetemp-diff och laddtryck) eller? Är det svårt att kallibrera hastighetsmätaren och varvräknaren?
max f
jag skulle vilja säja att alla har olika synpunkter på vad som går och vad som inte går ta alla och kör någonstans mitt imellan så blir det ett bra resultat för en amatör om du nu är det.
Vad händer med bränsleförbrukningen ??
(lite nyfniken bara))

när man pressar så sörplar den men vid normal körning borde det lågiskt bli mindre med kompressor eller?

Snart 410 hk 622nm
som alla högpotenta motorer med stor cylindervolym drarden massor med soppa....
0,2-0,3 xtra per mil räknar jag med...

Länk
Wh
7
Wheelforce
BMW 540 IA - 1994
Hej var hittade kompressor och hur mycket kommer det att kosta att få den monterad?

Wheelforce: www.esstuning.com

MVH / Jacob
Wh
7
Wheelforce
BMW 540 IA - 1994
man tackar!!

Mvh:Wheelforce
ka
122
karlsson85
540ia touring -98
325 coupe -93
325 coupe turbo -93
lånar tråden lite. nån här på forumet som har nå kontakter med ess i norge, är bra sugen på att stoppa på ett kit i vinter. skulle vilja veta lite mera om dem, har läst lite på deras hemsida men är värdelös på engelska.
Am
569
Ambush
540i/6-94
Jag är osäker men jag tror att Turbocenter är återförsäljare för ESS kiten i Sverige. Ring dom och kolla så slipper Du försöka förstå engelska eller prata norska.
ol
20
ollleole
540i-96 AC Schnitzer
Var får man tag på " sportkoppling"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.