AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
876

TDS - färddator resp. verklig förbrukning

nida3
Är det någon som vet varför färddatorn visar 0,6 i förbrukning när den beräknade vid tankning är 0,85 ?

Ja den är lite hög - troligen slitna spridare
(det blev fint svart moln vid gaspådrag innan vi
hällde i lite additiv i diesel bränslet)
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Inte mitt område direkt, men jag tror att färdatorn kan kalibreras när det gäller körsträcka. Kolla trippmätaren i hastighetsmätaren och jämför med sträckan du får på distansmätaren i färdtorn (om du utgår från 0 km så får du sträckan visad med minus framför).

Min förbrukning är alltid lägre vid mätning mellan tanknig och körsträcka än vid Vbr1 (eller Vbr2).

Den, i mitt fall, uppmätta skillnaden överensstämmer med skillnaden i de ovan nämnda körsträckemätningarna. Troligt är att färddatorn är kalibrerad exakt för den tänkta däcksdimensionen, något man inte göra av säkerhetsskäl på hastighetsmätaren, där lägger man ju oftast på ca. 5% istället.

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
nida3: Är det en e34 eller e39 du har? På e34 kan du själv ställa in ett korrektionsvärde i färddatorn (i test mode) så att den visar rätt bränsleförbrukning.
nida3
e34 -94

Sträckmätning - på 27 mil så skillde det ca 5 km jämfört
med en V70 - provad hos motormännen visade ca 1% fel
vid 100 km/h.

Hastighetsmätaren visar säg ca 130 vid ca 118 km och vid
de här vägkants mätartavlorna så diffar det ca 10%

"Hastighetsmätaren" i färddatorn visar ca 10% mindre än
den vanliga tavlan... så den borde visa ungefär korrekt.

kane: Hur kan jag kalibrera den så att det blir så "rätt"
som möjligt?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Följ länken nedan för beskrivning av de dolda funktionerna i OBC. Du kommer in i test mode med att trycka "1000" och "10" samtidigt. Är systemet låst låser du upp den med datumkoden. Funktion 20 är korrigeringen.

Länk
nida3
Har pratat med BMW verkstan...

"Nja, spridarna - nej... kanske dieselpumpen...
När den var ny kunde den nog dra 0,57 men 0,85 är väl inte mycket - det är ju en gammal bil."

Jag blev gråhårig och bokade en tid för att de skulle kontrollera...

Är det normalt att förbrukningen ökar på en äldre bil / motor?

Första bil/verkstad som har kommit med en sån förklaring.
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
"Är det normalt att förbrukningen ökar på en äldre bil / motor?"

Nej, det tycker vi nog inte. Jag skriver vi för jag känner mig rätt säker att de flesta snarare tycker att en ny bil drar mer innan den blir riktigt inkörd. Min TDS 93:a har snart gått 42 tusen mil och det kan väl erkännas att den typiskt ostadiga tomgången har kommit mer och mer, men den drar fortfarande ca. 0,73.

Det här är ett typiskt förenklande av en märkesverkstad. Jag vet folk som fått motorn utklassad som "slut på kompressionen" när det varit startproblem, ett problem som visade sig vara en uttjänt startmotor.
Ofta har de rätt på märkesverkstäder, konstigt vore det annars, men fortsätt vara kritiskt granskande av allt de säger.
320-325
ja en gamal välskött motor drar inte mer bränsle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.