AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.561

Ombesikning om man sänker bilen?

Måste man göra det i sverige??
Här måste man det iallafall. Men det kan man strunta i och ta böter som är höga :)
Tim_318i
Man behöver inte ombesiktiga bilen om man sänker i sverige. om du inte sänkt för mycket så att fjädrarna ligger löst när dom hissar upp den då får du inte igenom den alls.

//

Tim
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Hur vet polisen om bilen är sänkt?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Aldric
Polisen har en lustig förmåga att veta en massa saker dom rimligtvis inte borde veta något om vet du väl ;)

Team BMW M3 CSN Brahegatan, Borås

Länk
max f
jag tycker många poliser vill verka vara förståsigpåare men dom fattar inte ett dugg sen finns det dom som är vettiga och inte förstår men använder sunt förnuft så att inga olyckor händer.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag tänkte mest rent tekniskt...
Står det t.ex. någonting i det finska registreringsbeviset avseende karosshöjd? Vad händer i så fall när fjädrarna mattas eller man kör lastat?
Om det är fjädrarna som kontrolleras, vad går man då efter? Får man bara ha originalfjädrar?

Jeppe

Om man sänker bilen och kör den till besiktingen, då utför man "typbesikting". Men man måste ha en hög med certifikat och att dom är EU godkända (fjädrana).Men skiter man i det så kanske det kommer en bilintresserad och kinkig polis. Han säger att bilen är sänkt och har du papper på det????(typbesikting).
Om du börjar tjafsa imot så kan han ju titta på fjädrarna och säga Häftiga gula,röda sänknings fjädrar du har. Då åker vi till besiktingen då krappen. Man ser ju om bilen är sänkt.(inte alltid)
Samma sak gäller även fälg/däck dimensioner. Överskrider dom tex. i reg.beviset står det däck 205/50-15 då får du lagligt ha 225/50-17 man får överskrida med två tum och 20 mm. Om jag minns rätt.
li
462
limmet
E30S50 turbo 814hk 1075nm
Fy fan va bögigt!!! Jävla sura regler!! Tycker synd om dig

Min bil!! Länk
Mr
497
Mr Vanos
BMW 335i LCI Cab -12
Vadå åker man till besiktningen varje gång man lastat folk eller nått i bagaget me då eller?? När dämparna börjar bli dåliga me tiden får man böter då om bilen sjunkigt ihop 1 cm????????

Herr Ober, ein Autobahn bitte!
mr vanos använd hjärnan lite. Lite skillnad om du lastar bilen så att den sänks (billigt iallafall) än att du sänkerbilen.Besiktings mannen ser ju att du har sänkningsfjädrar om du inte målar dom svarta ellr nåt. Brukar ju vara annan färg än svart.
Visa användare
43
pcat-racing
e30 m20b20 s
chris craft omc cobra 5.8 -91
uh, suomalainen va har ni för regler på fastalandet i gentligen? , har då aldrig vart problem för mig.. /ålänning

mvh/
Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag har svårt att tänka mig ett regelverk där man bedömer utifrån färgen på fjädrarna...? Ska se om jag kan få reda på lite mer om detta, kanske kan maila en finsk kollega?

Jeppe

Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Här i finland så räcker det med intyg på hjulinställning om bilen är äldre än -97 (vilket de flesta bilar är i detta bil-u-land) men är den nyare så måste man ha TUV intyg.

mvh Kristian
om du besiktar bilen när den är sänkt så beror det HELT och hållet på snubben som besiktar bilen eller hur??? Är det en söndags polis eller bara en vanlig hungrig trött arbetare som inte bryr sig ett dugg om du har sänkt eller inte. Som på åland hur många besiktingstationer finns det där ??? 1-2? Där känner man besiktningsmannen. Släng in en turbo och dom kan strunta i det, om avgaserna e bra så att säga.
Visa användare
43
pcat-racing
e30 m20b20 s
chris craft omc cobra 5.8 -91
vi har en station..och dom är bra nogranna där. turbo går aldrig igenom, inte ens ögonlock går igenom..

mvh/
Länk
Suomalainen:
Konstigt... Jag har aldrig haft något problem med min Jamex 60/40 sänkta E30. Dessutom körde jag med kapade fjädror. 535'an gick knappt på besiktningslyften men den gick igenom den med.

pcat-racing:
Inte är besiktningskillarna såå nogranna på Åland, ön är väl ända stället i norden där en E30 gått igenom besiktningen med en S38B36 motor! =)

mvh

///Jonas

Länk
Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
-Hyvä että en asu Suomessa...
=
-Bra att jag inte bor i Finland...

Ska nämligen sänka bilen snart...

bakhjulsdrift!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.