AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
740

Då var de bytt från e 36 320-97 till e 39 523 ia-96

stefannorr
Så var affären avslutad!
Har hämtat min svensksålda 523 ia-96 idag,8600 mil,fullservad,hyfsat utrustad med b l a skinn,multiratt,stora stereon med cd växlare,regnsensor 17 fälgar m.m.
Bilen är ju 7 år snart 8 så nån liten repa o så finns det ju,har blivit ett antal mil idag*L*.
Man får hoppas att servicekontot på reservdelar och verkstadsbesök håller sig betydligt under det ja lagt ut på min tidigare bil BMW 320 i 97.
Har längtat länge efter automat så man kan glida omkring o njuta av komforten.
Efter att studrat instruktionsboken på sina modiga 200 sidor så har jag en fråga,jag har ju automat utan steptronic i boken står det något om AGS och automat!! finns det i min eller är det något extra till automat?
Om jag ej har det hur funkar det med vinterkörning då,ska man köra på D eller vilket läge pasar bäst!?
En fråga till..erfarenheter av dubbfria vinterdäck vore kul att få höra erfarenheter om fick nämligen med ett par sådana och här i Luleå med full vinter känner jag mig skeptisk eller någon som har andra erfarenheter av de?.
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Grattis till nya bilen. Din sista fråga om däck: Jag hade aldrig halkat omkring uppe i Måttsund eller Kvarken på dubbfria vinterdäck. Aldrig. Har egen erfarenhet av att dubbdack är det ända som gäller när det isar till sig. Dubbfria funkar säkert för stadskörning söder om Dalälven, men inte annars.

var din 320 kostsam och vad hände?

Länk
stefannorr
Copy> Jag kan väl säga som så att jag var dum nog att inte besikta bilen precis efter ja köpt den så när ja besiktade den hade garantin gått ut och åkte på några grejer att fixa..ojämn bromsverkan,handbromsen,sen var de dags för generatorn,nya bromsskivor, klossar, batteri,m.m de mesta dock slitdelar så rena fel var väl inte många,men har lagt ner cirka 30 000 kr i rep och byte slitdelar(på 1 år) dock ingick en insp 2 (cirka 5600 kr) i det.Bilen finns nu till salu i Luleå så passa på o köp om du vill ha en bil som knappast bewhöver repas servas på ett bra tag.
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Dubbfritt suger... iallafall här i Norrbotten.
Skall själv inhandla nya hakka 4 till min E39.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
stefannorr
Magnus M> Förslag på bra däckfirma med bra priser o bra däck?
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Jag handlar alla däck hos Däckpolarna i Kalix (inte samma som Däckpolarna i Luleå).
Har för mig att de har filial i Luleå också men bäst är att snacka med Peter Höglin i Kalix, säg att jag (Magnus Mörtling) hänvisat dig.
De är inte billigast men bättre service får man leta efter.

----
----
-Daniel-
skulle inte heller sätta på några dubbfria däck här uppe

okey att det funkar bra söderut där det växlar ofta mellan asfalt och snö...dubbdäck skulle väl vara slut rätt snabbt där nere

men här uppe skulle jag aldrig våga på med odubbade däck
stefannorr
Oki,ska börja kolla upp lite däckpriser! har bestämt mig för dubbdäck.
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Jag är lite fundersam till det här med dubbar eller inte dubbar.

Min erfarenhet efter att ha bott i norrbotten är att vinterväglaget ofta består av bar väg eller rena snövägar.
Längre söderut är min erfarenhet att det ofta är bara vägar men att blixthalka kommer och går.

Vid isigt underlag alternativt riktigt hårdpackad snö så vill jag givetvis ha dubbar... men i övriga fall känner jag inget sådant behov. Så dubbfritt borde väl funka i norrbotten!?!?

(lite OT kanske)
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Snön packas hårt och blir till is på våra vägar.
På bar asfalt har du kortare bromssträcka MED dubb eftersom dubbfria är "söndersaipade" dvs för instabila och mjuka.
Kan bara se en fördel med dubbfritt och det är ljudnivån.

----
----
Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
Dubbfritt funkar alldeles utmärkt i Norrbotten, visst finns det gånger när dubbat är bättre, men att fullständigt dömma ut dubbfritt tyder bara på okunskap.

=) Hans Olof
BMWCS #5381
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Ja Hoppe du bör ju veta... men att påstå att det är okunskap är att ta i.
Nu vet jag ju vem du är så jag tar inte illa vid mig.
Jag påstår bara att dubbat är bättre vilket de är men jag påstår inte att dubbfritt är dåligt (sa bara att de har längre bromssträcka på torr asfalt vilket de faktiskt har).
Det sista är bara min personliga åsikt och ej fakta.

Jo förresten... har sålt Opeln och köpt E39 igen. :-)
Inte lika bra puts som på din men...

----
----
Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
Tjena Magnus, Joo, med den körsträcka jag har per år hinner man skaffa sig en hel del erfarenheter av däck, särskilt då jag också byter väldigt ofta, däcken är ju ens enda kontakt med underlaget. Påståendet om okunskap var sagt med glimten i ögat, ville provocera lite. Kul att du bytt tillbaka till BMW, vad blev det?

Appropå putsen på min bil; familj och vänner säger att jag bör söka hjälp för min puts-passion, lägga in mig för "avgiftning"..=))

=) Hans Olof
BMWCS #5381
Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
Magnus, såg nu att nya familjemedlemmen finns upplagd...första man blir blind på är ögonen...

=) Hans Olof
BMWCS #5381
Ne
12
Netforce
523iL -96B
Visst fungerar dubbfritt i norrland har haft michelin maxi-ice på en citroen xm och nu på en citroen C5 som jag använder i yrkesmässig trafik och jag kan säga dom har alldrig gjort mig besviken, och kanske den största fördelen är att det går så mycket tystare, svärfargubben sabbägare 60+ utmanade mig på ett bromsprov på packad snö 80 km/h, han hade helt nya hakka dubbdäck och jag hade en säsong gamla dubbfria hade gått ca 3600 mil han stannade 25-30 meter längre fram och vi byte även bil med varann och resultatet var det samma, så nog fungerar dubbfritt.Men det är inte alltid att bilen och däcken överensstämmer med varann, testade bridgestones blizzak dubbfria på toyota hiace traveller 8 pass dom höll 800 mil men det tror jag berodde på att bilen var helt enkelt för tung för det är ett betydligt mjukare gummi i dom duffria däcken.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.