AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.304

Comfort eller Sportstolar i E39?

St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Jag har sportstolar i min e39 och undrar vad som skiljer dessa mot comfortstolarna? Vilka är skönast att sitta i och har båda typerna lika mycket inställningsmöjligheter?

Finns det sportstolar med eljustering?
På den sista frågan kan jag svara, ja.
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Skall försöka beskriva skillnaden...

Sportstolarna har fastare stoppning, större(rejälare)sidostöd, samt justerbart lårstöd och är lite mer skålade.

Vad komfortstolar beträffar så har jag bara suttit i en så kallad ortopedisk stol. Denna var elinställbar i alla leder, inklusive ovandelen av ryggstödet, samt svankstöd vill jag minnas.

Båda stolarna är mycket bekväma, har svårt att avgöra vilken man sitter bäst i. Det beror sig på vilken typ av körning det rör sig om, vid inspirerad körning sitter man bättre som smetad i sportstolen, medan man på längre sträckor sitter mjukare och bekvämare i komfortdito.

Enklast är om du provar själv, vilken som passar just dig! Hoppas detta var till någon hjälp...

Mvh,
Kalle

____
Min 320iK: Länk
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Amledningen till att jag frågade var att jag är intresserad av en bil som har comfort stolar med elinställning. Mina sportstolar är underbara och namnet comfort borde ju betyda vad namnet säger.
Kan man tippa en comfortstol "upp och ner"?
bm
363
bmwkungen
Mercedes E klass 2018

JA
Scheckheft
Hej, Komfortstolen är alltid elinställd med minne. Vi förde en liknande diskussion här
Länk
I sjuserien fanns Sport, Kontur, Komfort och vanliga stolar. Sportstolarna ingick i sjuserien i ett sportpaket från årsm 00. Skillnad mellan Sport och Kontur är att man inte kan justera axelpartiet. Borde finnas i femserien också.

Mvh
Scheckheft
______
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag väljer bort sportstolen mot comfort:)) är inte så där jätteförtjust i sportstolen, lite för hård för min smak(bak)

///MVH Hasso
Länk

St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
hehe... Om den är nersutten så är den gosig :)
Men man sitter som i ett skruvstäd i sportstolen om man är bred över höfter och axlar.
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Håller med dig Hasso sportstolen är ingen för gubbar..*S*
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Vad är skillnaden mellan komfortstol och ortopedisk stol? Eller är det samma stol fast med två beteckningar?

Scheckheft
Hej
Som jag alltid tolkat ortopedisk är det att stolarna har en mängd inställningsmöjligheter för att hitta en för kroppen perfekt och avspänd körställning. Ortopedi= läran om behandling av fel i i rörelse och hållningorganen (SAO). I BMW:s fall skulle det handla om Komfort- och Konturstolen.
I sjuserien leverades from 9/98 en aktiv Komfortstol. Två hydrauliska kammare fylls med vatten/glysantin under en minut och töms därefter. Syftet är att få en avslappnad rygg hos föraren och därmed bättre koncentration vid körning.

Mvh
Scheckheft
______
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.