AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
504

Min ac e tom,måste det va hål

Stigfinnaren
köpte nyligen en bmw till bra pris.har bytt microfilter och ska provtrycka systemhet innan jag fyller på gas enligt tips av er!
Men min fråga e måste systemet läcka eller tar gasen slut.

Stigfinnaren
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
tror inte gasen kan "ta slut" utan du har sannolikt en liten läcka någonstans. Mest troligt är kondensorn som ju är mest utsatt av både salt och små stenskott.

Diesel-räsern
Gasen läcker ut även om systemet är "tätt". Resultatet är gradvis försämrad kylning. Men det bör givetvis ta många många år mellan varje påfyllning och då ska det bara behöva fyllas på lite grand. Så sa AC-killen till mig.
Självklart ska du provtrycka om all kylförmåga försvunnit.
Svärd
Ska du fylla på det hos en kylfirma MÅSTE de provtrycka INNAN de fyller. Och gasen är ju ingenting som tar slut. Jämför med t.ex. kylvätskan, den pumpas runt runt och kyls ner i en kylare. Likadant med gasen i ACn.

Däremot är det omöjligt att få systemet 100% tätt som M-pire säger. Men bilen har ju några år på nacken, om det är 525an från -91 du pratar om, så det kan ju vara "naturligt" läckage som gjort att det inte finns någon gas kvar (om det inte är påfyllt sedan bilen var ny). Provtryck så märks det!

///Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.