AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
480

Ta loss pinbult på p-änden till styrleden (E30)...

Hejsan!

Efter mycket om och men och efter 3000 svordomar så sitter det iallafall nya fjädrar på 325an nu =) Sedan har många saker pajat under mekandet å då var det bara att byta ut... så e det ju me gamla saker... Dock så har pinbulten på p-änden blivit förstörd i gängorna så jag får inte på styr leden =( Hur åtgärdar man detta på lättaste sätt??? Kan man få ut pinbulten? Verkar svårt då den verkar sitta i en kul-led... E det enda alternativet att ta en gängtapp å för en m10 bult och göra nya gängor över dem befintliga??? =( Hoppas ngn kan hjälpa... Vore kul om man kan svänga me bilen! =)

Mvh Tobbe
le
20
leksand
525 -89
det är ju bara att dra på ett gängsnitt och rensa gängorna!!!!!!!!
mjo... men den saknar ju gängor längst upp =( Så man måste väl göra nya då? =/ Gängsnitt=gängtapp?

Mvh Tobbe
ant
Gägnsnitt skär gängor på en stång.
Gängtapp skär gängor i ett hål.

Detta är enkelt förklarat..

========
Min bil: Länk
ant
Om gängorna räcker till för att täcka mutterns höjd så är det lugnt. M10 mutter= 10 mm hög.
Då är det bara att rensa upp gängorna och dra dit grejorna.

Annars måste skruven bytas.

========
Visa användare
19
- Ray -
525i Touring -92
325i -87
323i -85
Byt yttre delen av styrstaget, bara att lossa klämman mitt på å gänga av, kostar bara några hundringar. Du vill nog inte att den lossnar när du kör så chansa inte med det, Muttern är förresten fingängad så det är allså inte millimetergäng.
Hmm... det finns rätt många gängor kvar på bultarna... bara 2mm som försvann... borde ju räcka att ta ett gängsnitt... kanske... e inte så säker på sånna här saker :-/ Tackar för alla tips iallafall!

Mvh Tobbe
Kom på att om man byter ut yttre delen av staget så kommer man ju att ända toe-in/out :( kanske inte e så lyckat...
ant
Du kan om du är noggrann mäta vart styrstaget setat och sätte det gamla på samma ställe.
Kanske inte är vetenskapligt rätt men det fungerar i teroin.

Mvh Anton

========
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Hej..jag skulle rekommendera dig starkt att ändå göra en framvagnsinställning...då du bytt fjädrar...ja så fort man egentl byter nåt överhuvudtaget i framvagnen...
Åtgärdade P-ändarna nu ikväll. Det gick med nöd och näppe att gänga om dem =) Tackar och bockar för all hjälp!

Mvh Tobbe
Visa användare
53
Pshyx
320i -93
Enligt Bosse bildoktorn så heter det inte punnbult utan pinnskruv!!!!

**Min bil är ett långtids projekt som kommer gå undan**
Hehe.... Mjo det kanske e sant att det heter Pinnskruv! Men Punnbult tror ja inte heller det heter =) Låter ju för kul ;)

Mvh Tobbe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.