AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.836

Vinande ljud från bakaxel/slutväxel eller växellåda

Jo
193
Johan.L
320iA -04 Titansilver
Provkörde idag en 328iA -97. Så fort jag släppte på gasen kom ett vinande ljud, dvs vid motorbroms. Det var svårt att avgöra om de kom från bakaxeln/slutväxeln eller växellådan. Någon som vet vad det kan vara? Normalt slitage? (Bilen har rullat 17000 mil)
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Undrar jag med, vår bil är delvis likadan. Hörs bara på kanske 1200-1600rpm på tvåan trean och kanske fyran. Inte särskilt mycket dock. Det låter nog förresten även när man accar lite sakta på 1200-1600rpm.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Hörde samma sak på en 318 -08 med 1100 mil. Även här ett väldigt svagt ljud, många kanske inte ens skulle märka något.
Br
5
Brimstone83
E39 523i -97
Jag har en 523 -97 som har samma konstiga ljud. Det viner när jag accelererar på låga växlar samt när jag motorbromar. Ljudet har blivit värre med tiden.
Det lät inte så om bilen när jag köpte den för ca 2 år sen.

Utöver det så låter det om växellådan (manuell) inne i bilen när den är varmkörd och jag släpper upp kopplingen i friläge. Trycker jag ner kopplingen så försvinner ljudet. Det liksom kvittrar. Detta blir mest påtagligt när jag har kört mycket bilkö med slir på kopplingen. Låter jag bilen stå över natten så låter det inte alls när den är kall dagen efter.

Jag har följt detta forum en längre tid nu och undrar om Hasso eller Folke kanske har lust att klura på vad detta kan tänkas vara.

Mvh
Fredrik
Visa användare
225
TNK
740i-93 E32
Hej!

Det är bakaxeln som låter i det flesta fall.När man gasar så kan det
vara tyst sen motor broms ljud.Det är så att framsida på kronhjulet
kugarna är ok men baksidan kan vara sliten(glapp).Inte helt ovanligt på
äldre BMW.Typiskt bakaxelljud.Pröva o byt bakaxel olja o lyssna sen.

Bara Min Wagn!
no
87
noe1mxr
518iT E34 -96
VW Golf 1.6 Multi Fuel -08
Samma på min, framförallt på 1:an och 2:an. Tyckeratt det låter lite mysigt, som om man hade kompressor :)
Bi
61
Bimmer4me
BMW 323ti compact
Hej, vet att detta är en gammal tråd, men har ngn hittat problemet? har fått samma problem med min bil (BMW e36 compact - 97) fick det nu efter att jag bytte fjädrarna på min bil. Har felsökt i flera dagar, men kan inte hitta det. Har plockat ner bromsarna, skivorna, bytt olja i diffen, kollat Hardy skiva m.m men kan inte hitta det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.