|
|
|
|---|---|
Oakman |
Jaaaaaaaa jag känner till sök-funktionen, men hittade inget bra... ...nu till problemet. Helt oväntat har mina vindrutetorkare slutat fungera. Alltså man hör att motorerna jobbar och det låter och klonkar lite, men torkarna rör sig inte. Precis som nån länk i kedjan pajat bara.. Nån aning? --- // Olof |
|
kan kanske vara så att antingen har armarna hoppat av den axeln som dom sitter på (inte troligt då det är splines där) eller så har motorerna blivit tröga och har antingen kärvat eller så har ngt inne i motorn hoppat av....men om dom är tröga borde ju säkringen gå då dom borde förbruka mer ström än normalt.. bara mina tankar! BMW, Bayerische Motoren Werke |
|
|
Torkararmen har troligen ramlat av från den vänstra torkaren. Lyft bort luftintaget på vänster sida, där nere ser du armen. Har den ramlat av så tryck dit den igen. Har den väl ramlat av en gång gör den det fler gånger. Ett sätt att åtgärda detta kan vara att borra genom koppen som sitter på armen och genom kulan och skruva ihop dem. |
|
Oakman |
Tack för svaren... ska ut och joxa med bilen imorron... --------------------- // Olof (Ja, jag känner till sökfunktionen) |
Oakman |
Fan! Som jag förstått måste jag få bort luftintags-plast-skiten. För att göra det måste ju först avlägsna torkararmen. Så jag tar bort plastkåpan, skruvar av muttern, men sen? Armen borde väl bara vara att lyfta/skruva av? Men icke den sitter fast som sten... antagligen fastrostad. Vad gör jag nudå? ---- // Olof (Ja, jag känner till sökfunktionen) |
|
Kolla på Länk där står det om torkarna. På bild nr 5 ser du lite av armen jag skrev om och på bild nr 3 ser du hur hela mekanismen ser ut. Har du sett vad som var felet? |
|
Oakman |
Jepp nu fick jag av armen och plasten till luftintaget. Där såg jag att ähhm "hanen" släppt från "honan" eller vad man ska säga... när man satte på torkaren åkte bara armen omkring löst så att säga. Så nu till själv problemet: Det går ju inte att få på armen på torkaren! Armen går bara att röra i ett led så där torkare och arm är närmast varandra, är det för litet mellanrum för att kunna trycka in armen under torkaren. Torkaren är dessutom inte det minsta elastisk, så det går inte att kränga på den på nåt sätt jag försökt... jag har bänt med skruvmejslar och allt möjligt.. men ICKE ---- // Olof (Ja, jag känner till sökfunktionen) |
Oakman |
Jag uppskattar alla tips! Så skriv :) ---- // Olof (Ja, jag känner till sökfunktionen) |
Oakman |
BUMP ---- // Olof (Ja, jag känner till sökfunktionen) |
Oakman |
BUMP Alltså vad jag behöver veta är hur fasen man ska bära sig åt för att montera armen på torkaren.... hilf mir bitte |
|
Om du menar armen under luftintaget så var min bara att klämma dit. Trångt var det. Klämde ner handen (skrapsår) och tryckte dit "honan" på "hanen". Min var utsliten så det gick rätt så lätt. Koppen (honan) är i plast på min. |
|
Oakman |
Ajfan... allting är i metall på min bil. Har slitit som en galning för att få på den men det går inget vidare... ---- // Olof (Ja, jag känner till sökfunktionen) |
|
Kolla om det sitter nån metallklips på honan som man ska trycka in för att få över den över kulan. Ungefär som låsningarna på kontakterna på luftmängdmätaren. Men det måste ju gå att få dit den. I värsta fall får du väl plocka loss hela armaturen och trycka dit den när den är utanför bilen. Är väl lite pyssel men det kanske är enklare. Det tar väl en timme ca ur och i. Annars vet jag inte... |
|
Oakman |
Ok, tack. Ska kolla imorgon... // Olof Tack, jag känner till sökfunktionen. |
Oakman |
Äh jag fixar det inte... får lämna in bilen :( // Olof (Ja jag känner till sökfunktionen) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.