|
|
|
|---|---|
|
Hej alla, Funderar på en 530iAT alt en 530dAT 01-02 men funderar lite över prisutveckingen den närmaste tiden med anledning av introduktionen av E60/E60 touring. Finns det någon på forumet som gjort någon mer kvalificerad analys av hur prisutveckingen kan tänkas se ut på 1-1,5 års sikt, kanske mot bakgrund av tidigare modellbyten? Att priset på framför allt faceliftade E39 kommer att sjunka (extra mycket) pga modellbytet är givet, frågan är när och hur mycket och vilken påverkan kan det bli på touringmodellerna pga den senare introduktionen? Tacksam för kloka svar! MVH Micke | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Den primära diskonteringen är redan gjord för E39. Dock har faceliften klarat sig "bättre" än pre facelift. Något mer prisras än normal värdeminskning kommer ej att ske för T modellerna i och med introducering av E60 touring. Personligen tror jag inte att den inhemska försäljningen kommer att påverka prisbilden utan det är importen som kommer att ställa till med det om det skulle hända något dramatiskt. Köplusten för bilar över 350 000:- har minskat vilket i sin tur gör att priser på de begagnade håller stången. Tag t.ex MB E klass (W210) (97 - ) de har ÖKAT i pris den senaste tiden. Att vänta på rätt tillfälle är oerhört svårt då det är som att köpa en dator, dvs hur man än vrider och vänder på det så finns det alltid ngt som är billigare och att du alltid kommer att gå back. |
|
Hej Kävlingepågen, Tack för ditt svar! Undrar dock vad du baserar ditt påstående att "Något mer prisras än normal värdeminskning kommer ej att ske för T modellerna i och med introducering av E60 touring" på? När en ny modell kommer gissar jag att det finns ett uppdämt behov av den nya och huvuddelen av nyköparna gissar jag är idag ägare av en relativt ny bil av samma eller liknande modell. Detta borde då resultera i ett ökat utbud (ev överutbud) av gamla modellen med därtill hörande prispress. Gör jag något fel i mitt antagande? Jag är inte begränsad till den svenska marknaden, kan lika gärna handle "rätt" bil i t ex Tyskland, inte primärt av prisskäl utan av utbudsskäl, dvs det är lättare att hitta den kombination av färg, utrustning och körsträcka jag vill ha. MVH Micke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.