AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.502

400 häst med tubo på en E36 M3 3.2

Tray
Enligt en kille på ett företag jag snackade med så sa han att jag inte behöver byta någonting i motorn om jag ska lägga till en turbo så att jag får ca: 400 häst. Jag behövde tydligen inte byta kolvar eller något, stämmer det eller är det bara skit snack?

Tacksam för svar!
Tray
Ingen som vet nåt?
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Det stämmer...blir nog till och med 420 hk skulle ja tro.
OM det laddar 0.3 bar..
Men att trimma en 3.2:a är mer riskfyllt än en 3.0:a.
Både motor och växellåds mässigt....enligt dom ja pratat med...

///M3
Tray
Va? Det har inte jag hört. Vaddå mer riskfyllt?
Tray
Tänker du på vanos:en?
Ek
539
Ekman
BMW 325 CSL 88
BMW 635 CSI 84
M3_lover: 100 hästar på 0.3 bar.... men vilket agg o flöde då???

BMW 325 IMSA/CSL Boost by GT42 under konstruktion
Tray
Ingen som vet alltså?
Tray
*upp*
jag förmodar att dom tänker på vanosen och att man läst att 3.2:an är mer problem benägen men vem vet.

Snart 410 hk 622nm
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Börja med att läsa lite grundläggande om turbo och överladdning. Man kan inte generalisera på något sätt och säga att vid 0,3bar blir det 420 hk i en m3 3,2. Det är så många faktorer som spelar in när man ska börja tänka och mäta hästkrafter i en turbomotor. Men visst är det fullt möjligt att turbokonvertera en standard mr 3,2. Bör som sagt gå att stressa den till 400hk med orginal komp osv, se bara till att få styrsystemet mappat av en firma som kan sin sak. Annars kommer den garanterat att gå för snålt med minsta överladdning.
Tray
Tack!
To
17
Tobbe berggren
Bmw 325ik -87:a
Tjabba det är så att m3 3,0 och 3,2 e precis samma block bara att 3,0 blocket är uppborrat till 3,2! det är inte läpligt att överladda för att cylinderväggarna är så svaga! endast 3mm tjocka

Cylinderväggarna är INTE 3mm tjocka (tunna), utan 4,6 mm på 3,2:an. Dock så håller det alldeles utmärkt för överladdning, men inte för höga laddtryck. Tänk på att dessa motorer har oljesprut under kolvarna som standard. Kyler mycket effektivt.
Skulle tro att man kan ladda ca 0,5-0,6 max, med original kolvar + stakar. Kanske mer. Säg att man laddar 0,5, och varje hekto ger ca 20-25 hk, så har man ju minst 100 hk till. Personligen så vet jag folk som laddat mer, och det håller fin fint, men det är inte billigt om det rasar.
Originalkolvarna går ej att svarva av (kompsänkning) pga att topparna då blir för tunna. Alternativet om man vill åka med höga laddtryck är ju helt enkelt att byta kolvar. 3,2:an har ju 11,3 i original grundkomp. 3,0:an 10,5. Bättre att ladda mer i 3,0:an med original inre delar.
Själv så håller jag på att färdigställa ett kompressorbygge på min Z3m 3,2:a. Har kompsänkt, stor centrifugalkompressor, stor Intercooler, Den enda Grottisportade 3,2 toppen som han gjort (innan hans tragiska bortgång) sitter i min bil, Bmw Gr-A kammar (ruggiga), extra Bosch 044, catchtank, 820 cc spridare, Race-extractorrör, specialsystem, nytt insug mm mm.
Jag använder en specialskuren Glödgad Rostfri packning. Jag kan bistå med såna packningar vid intresse. Ska ev börja tillverka Aluminiuminsug till 3,0 + 3,2:an för överladdning, vid intresse. Ej billiga, men riktigt grymma.
Räknar med en effekt på minst 550 - 600 hk, vilket inte är mycket idag, men körbarheten kommer att bli riktigt härlig, med bla Sellholms Värsta upside-down coilovers, fullt justerbara, + hämmare mod med knivar mm mm.
Återigen till 3,2:an. Fördelen med den är ju att den har dubbelVanos, dvs justerbara drev på in och ut. Det har inte 3,0:an, endast in. Vid vassa kammar, eller laborering med olika kammar så är det en stor fördel att även ha justerbart på avgassidan.
Att rekommendera på dessa motorer är iaf överladdning, då dom har en MYCKET hög verkningsgrad....... Kimmo.
St
199
Stefan_J
325ix -87 (s50)
Estorilmongo: Vad vill du för ett insug till en m3 3,0?
Och även packningen är intressant. Hur mycket?

Stefan_J
BMW 325ix -87
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.