AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.132

Oljebyte på 316 Compact

Tjena tänkte byta olja + oljefilter på min compact nu till helgen, undrar om nån vet hur mycket olja som ska i till en 316 compact.

Och är det någon större skillnad på olika luft och oljefilter, dvs om dom e från biltema, BMW eller ok etc.

X-tra pris 298:-

OKQ8 Super Syntet 5W-40
5 liter Super Syntet i bensindunk.
Ord. ca pris 517:-

E den nått å ha eller e den i klass med biltemas?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tyvärr är den nog lika bra som biltemas; mao helt ok!
De har iallafall identisk klassning API SJ + ACEA A3, skulle aldrig köpa OKQ8:s syntet för fullpris...

Vilken årsmodell på Compacten har du?
Dessutom undrar jag hur snabbt din motor gör oljan svart?
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Vilken årsmodell är det på bilen, det vill säga är det 1,6:an eller 1,9:an? Behöver veta det för att kunna kolla oljemängden.

Oljefilter ska du köpa på BMW, anser jag. Inte speciellt dyrt, men med garanterat hög kvalité.

Vad gäller oljan så kan jag rekomendera Biltemas helsyntet 5W40 som precis som rob_t_j72 skriver är klassad enligt API SJ + ACEA A3, vilket gör den till ett utmärkt budgetalternativ!

Mvh,
Kalle

____
Min 320iK: Länk
De e en 95, dvs en 1.6:a.
Så hålla mig borta från biltemas oljefilter, gäller samma sak för luftfiltret eller spelar det mindre roll!

Har bara haft bilen ett par månader, så jag vet faktist inte hur snabbt motorn gör oljan svart :-)
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
4 liter olja ska du ha i enligt ETK.

Jag hade inte köpt luftfilter på Biltema. Det finns inget som säger att de är sämre än ett originalfilter, men känslan av att inte veta vad man får säger mig att det är lika bra att lägga en extra 50-lapp på att få ett originalfilter även i luftboxen. Utslaget på hur länge filtret håller blir det ändå en mikroskopisk skillnad.

Mvh,
Kalle

____
Min 320iK: Länk
Ok.....då vet jag......tack för svaren :)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Precis! Ta originalfilter! Däremot skulle jag nog råda dig att kolla hur snabbt den nya oljan blir svart - om det går ovanligt snabbt typ 2-300 mil så byt olja + filter igen - antagligen har den då gått på mineralolja tidigare som ger mer avlagringar och då är det ju en fördel om oljan varit billig! ;-)
Hursomhelst; köp ett extra oljefilter från BMW och byt bara filtret efter typ 6-900 mil, bra syntet håller för dubbla miltalet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.