|
|
|
|---|---|
|
Hej! Min flickväns bror har en 328-touring-95, och har problem med att alla mätare stundtals fungerar och ibland inte. Jag har haft isär instrumentavlan och tiitat på lödningarna, hittade en som såg taskig ut och den lödade jag om. Detta hjälpte tyvärr inte undrar därför om någon har något bra tips. Tack på förhand. BTB btb | |
|
Någon som vet nåt? btb |
|
|
på e30 är det så att SI-batterierna tar slut (har bytt på 2 av mina instrumenthus) eller så blir lödningarna kassa så att kretsarna får dålig kontakt och glappar... ta väck instrumenthuset och kolla igenom det och löda om alla lödningar, byt batterierna om det sitter några där, är inte säker på hur e36:ans hus ser ut... om du inte är van vid lödning så kan du ju lämna in huset till en radio/tv reparatör... BMW, Bayerische Motoren Werke |
|
|
Hittade inga batterier, detta fel hade jag på en 528-87 jag själv hade tidigare. Har hört något om kondensatorer istället, men vet ej vilka det gäller. btb |
|
|
jag har liknande problem på min 320 e30. bränslemätaren lever ett eget liv och visar lite som den vill, dock alltid fel. tempmätaren brukar flaxa lite hejvillt ibland, fram o tebax :) kan det bero på batterierna? dom har med all säkerhet setat där sedan -86 ;) |
|
|
Någon mer som vet något om detta problem. Vore väldigt tacksam för fler förslag. btb |
|
|
Draedon: säkerligen beror det på batterierna...köp nya och löda dit...till mitt andra instrumenthus (nummer 2 i ordningen :) köpte jag nya batterier för ca 80 kr på kjell och company och fick sen hjälp med att lödda dit dom, dock har jag fel i kretsarna på det huset så bytet hjälpte inte, men vad jag vill säga är att det är en enkel procedur! glöm inte att den gamla typen batterier (dom långa, inte lithium) skall laddas i ca 14 timmar sägs det, jag laddade mina i 5-6 timmar och sen monteras dom, bilens elektronik skall tydligen ladda upp dom sen.... en grej till som är värt att kolla om du ändå har isär huset för batteribyte är att kolla alla lödningar, då det kan uppstå fel när lödningarna blir gamla och spricker lite...löda om dom helt enkelt.. BMW, Bayerische Motoren Werke |
|
|
btb: På E34 och E32 är det ganska vanligt att kondensatorerna som sitter på kortet i mätarhuset blir dåliga med mätarflipper som resultat. Jag fick alla mina kondningar utbytta av en tv-reparatör, han kunde inte mäta upp att någon av dem skulle vara dålig, men allt funkade perfekt efteråt. Jag har inte hört att detta felet har drabbad någon med E36 men det kan ju vara värt ett försök. |
|
|
tack för tipsen! ska sätta i vita mätartavlor så jag tänkte passa på att försöka åtgärda dom här felen när jag ändå ska skruva itu huset. hoppas det blir bra nudå, lite drygt när man inte vet hur mycket soppa det är i bilen och tempmätaren har kronsikt frispel :) ___ Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.