AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.167

Oljeförbrukning e46 M54 onormal eller?

Ma
142
Maveric
320i E46 -01
Har just fyllt på ca 1 liter olja, har kört ca 580 mil sedan service då oljan var "överfylld" till strax ovanför max markeringen. Har ingen "oljepöl" under bilen i garaget. några synpunkter mottages tacksamt.

Det finns inga problem, bara ännu ej funna lösningar!
Nisse
Maveric: De torde vara onormalt. Jag kör 1500 mil mellan mina oljebyten och har aldrig sett att nivån på stickan påverkats.
Nu har jag en m52tu och ingen m54tu men de är ju inga direkta jätteskillnader på dom.

BMWCS Syd #05392
Länk
Bruka sökfunktionen!
Verkar skummt....Min BMW dricker ingen olja alls, kör 1500mil mellan servicar som Wendtan och inget går åt.

Dock på min Audi A4 som jag hade för ett par år sen fick jag fylla på 1liter / 500-600 mil.....men det var ju en Audi;-))
pe
176
peter_ooi
BMW M135 X-Drive
Audi A6 Allroad
Jag har kört ca 2500 mil med min e46 328 utan att serva den. Service intervallerna ligger ju runt 2500 mil.

Är det bra eller dåligt?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Maveric, hur mycket olja är det på stickan, efter du slagit på en liter?

Jag har inte märkt att oljenivån har sjunkit någon gång mellan oljebytena i min bil! (gäller efter första servicen, fram till den; drog bilen ca en liter olja under inkörningsperioden)
Jag byter olja en gång mellan varje ordinarie service = ca 1300 mil.

Har också märkt att om man slår i 6,5 liter olja vid oljebytet (som det enligt boken skall vara), blir oljenivån strax över översta sträcket på oljestickan.

Hur har du kört bilen?
Vilken olja är det i motorn?
Hur långt har den gått?
Märker du att motorn går "konstigt" i övrigt?
Har du gjort några modifieringar i motorn?
Har du kollat hur stiften ser ut?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
jo
45
johnmm
318 -00
Min 318 E46 drog en del olja upp till 2500 mil.
Kanske 1 liter på 1000 mil. Nu har dock oljeförbrukningen
upphört.
Ma
142
Maveric
320i E46 -01
Johan B:
Hur har du kört bilen?
Svar: Stadskörning i sthlm
Vilken olja är det i motorn?
Svar: Castrol SLX
Hur långt har den gått?
Svar: 5700 mil
Märker du att motorn går "konstigt" i övrigt?
Svar: Nej, men har precis bytt tryckplatta för kopplingen (Goodwill)
Har du gjort några modifieringar i motorn?
Svar: Nej
Har du kollat hur stiften ser ut?
Svar: Normala, men en arbetskamrat "hävdar" att bilen sotar. Blombergs har undersökt bilen vid servicen i juli utan resultat.

Nu är olje nivån mitt i det översta sträcket.

Det finns inga problem, bara ännu ej funna lösningar!
Nisse
og
21
oggy
328 coupé -95
Fyll inte på mer olja än upp till max, om du fyller på över riskerar man att det går med olja ut till katalysatorn och de är inte bra. När du ställt bilen plant! kollat att nivån är exakt på maxsträcket, kör och gör kontroller var 100mil och gör då helst kollen på morgonen när bilen stått över natten. när det är för mycket olja trycker motorn ut överblivet helt normalt.

Lycka till.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.