|
|
|
|---|---|
|
Jag har ett problem min automatlåda sa upp sig för en tid sen. bilen är en 730IA -88' med Chassi nummer GA810302183145 jag tänkte att en zf4hp22 från en 535IA från samma tid borde passa men så snackade jag med en kille som hade kollat upp det o han sa att den automatlåda som sitter på min bil endast satt monterade på bilar från 1987-tom Januari 1988. nu undrar jag om det e så eller hade han kanske fel, det e kanske möjligt att mointera en låda från 535IA Vore mycket tacksam för svar/ Tommy Simonsen 730IA -88' | |
svardska |
kolla din mail! MVH k´sVärd It´s my way or the highway |
Paap Reeder |
Hej simonsen! Har nyligen talat med Knutson AB i Gbg som renoverar "smålådor" till personbilar. De är fd generalagenter till ZF vad jag kan förstå. På lådorna finns tre beteckningar: Dels typen exvis Din 4hp22 samt ett serienummer samt ett identifikationsnummer på just den exakta lådan. Varje låda är egentligen listad för just den bil med det landsutförande som den sitter i. Jag har en 535 E 28 som jag byggt om till aut. Jag har också en fabriksny 4hp22. Den lådan är avsedd till en 635CsiA och inte till min även om det sitter samma M 30 i båda bilarna. Den lådan vet jag passar till min E28:a om jag tar min konverter samt byter drivflänsen. 4hp22 anger en huvudtyp av låda. Inom typen finns en mängd alternativ. Det som skiljer olika lådor åt kan vara utväxlingar på de olika vxlarna, olika fästen och bulthål, utgående flänsen men framförallt skiljer det på konvertern. En låda levereras alltid med tillhörande konverter som också "ingår" i lådans nummer. Konvertern gör lådans karaktär där man tagit hänsyn till bilens vikt, luftmotstånd, bakaxelutväxling, däcksutrustning m m m m. Det är egentligen viktigare vilken konverter Du har än vilken låda Du har på bilen hur Du kommer att "uppleva" den. För att sammanfatta: Du kan visst ta 535- lådan och smälla på den på Din E 32. Viktigt är att Du behåller konvertern. Tar Du en konverter till en större och tungre bil kommer den att växla mera "hårt" resp tvärtom om Du förstår hur jag menar. Sitter det inte en EH- låda i 535:an? Isf passar den inte utan modifiering. MVH /// Paap R |
|
Men vad betyder EH för något & vad behövs modifieras MVH/// Tommy Simonsen |
|
PETER.O |
EH betyder att lådan är elektroniskt styrd. Peter |
Paap Reeder |
Hej! Jag TROR att man kan bara byta ventilplattan från en vanlig till EH o s v vice versa. MVH /// Paap R |
PETER.O |
Det sitter ingen regulator på utgåendeaxel på en EH låda.Så man kan ej ta en EH låda och sätta dit ett vanligt ventilhus för den behöver regulatorn. Det kanske funkar åt andra hållet,men det krävs att man monterar hastighetsgivare+ borrar hål till elkontakten. Peter |
Paap Reeder |
Hej Peter! Säkert helt rätt som Du säger. På min E 28 tas dock hastimpulserna från slutv. MVH /// Paap R |
PETER.O |
Hej Paap. Det är ej hastighetsgivaren till hastighetsmätaren jag menar. EH lådan har en givare i lådan också. Peter |
Paap Reeder |
Hej! Du har helt rätt när jag tänker efter. Var ett tag sedan man rev i EH. Båda skalen har väl dock fästplats för denna lilla "läsarpinne". MVH /// Paap R |
PETER.O |
Jo, jag tror det. Peter |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.