|
|
|
|---|---|
|
Gjorde i helgen ett försök att justera styrsnäckan på min 520 -93, dock vet jag inte om det blev riktigt rätt. Efter jag lotsat på låsmuttern (17 mm) på toppen av snäckan skulle jag skruva på själva justerskruven i mitten av låsmuttern. När jag skruvade in skruven (medsols) så följde låsskruven med, dvs. det verkade som om dessa två satt ihop. Är det så eller kan det vara så att justerskruven inte följer med när man skruvar upp låsmuttern, men att låsmuttern sedan följer med tillbaka när man skruvar in justerskruven igen? Har någon några erfarenheter av detta....? /Olle | |
Borg |
När man lossar låsmuttern så skall du hålla i justerskruven så att den inte rör sig, sedan drar du åt justerskruven lite för att sedan låsa muttern medans du håller justerskruven i läge så att den inte rör sig. Eftersom du redan har lossat på grejerna och inte längre är i utgångsläge så får du prova dig fram till rätt läge. OBS !! det är inte bra att spänna för hårt då sliter du ut styrsnäckan. Förutsätter att du har kollat upp så att det inte är något annat som glappar. |
|
Menar du att man är tvingad att använda en öppen nyckel till låsmuttern så att man kan ha mothåll med en skruvmejsel på justerskruven? Får man plats med det utan att demonterar en massa slangar. Jag tyckte det var väldigt trångt som det var med en hylsnyckel med dubbla förlängningar....! /Olle |
|
|
Om man har ett lite glapp på ratten (typ en halv till en centimeter åt varje håll) som gör att man kan svänga den från håll till utan att bilen rör sig nämnvärt i någon av riktningarna, har man då glapp i styrsnäckan eller är detta normalt? *BAWORAK* |
|
|
Ett litet glapp är väl mer eller mindre oundvikligt, men det skall inte vara särskilt stort. Jag känner det tydligast av att bilen känns lite svajig och spårkänslig i högre farter. Jag är dock ingen expert på ämnet...... /Olle |
|
|
Innan man ger sig på styrsnäcka så ska man ha uteslutit alla eventuella andra fel så som glappa styrlededer hjälparm bussningar casterstag underbärarm samt ev.dåliga däck..det är inte bra att hålla på att laborera med styrsnäckan ..det blir att den går tyngre i ändlägena samt att den mista förmågan att själv gå tillbaka..och det värsta av allt fastna..annars finns bytessnäckor 9500 kr Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.