|
|
|
|---|---|
|
Ser ut som han hade en 3:serie bil utav något slag... Länk | |
| E46 M3 Cab. | |
| Där ser man! | |
|
Sista kommentaren: "Det var inte Fredriks fel..." tja... han körde väl på dem bakifrån. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Jag vart också påkörd bakifrån igår, och den som körde in i mig sa att det var mitt fel eftersom jag skulle svänga! Han påstodd att jag inte hade blinkat mm, men som tur så finns det vittnen som såg allt och dom har sett både blinkers och bromsljusen, så jag tror killens körkort hänger i en tunn tråd nu! Ska ner till polisstationen snart och vissa upp bilen, dock har jag bara lite skrapmärken på kofångaren (körde min bruksbil (Volvo740)), men däremot såg Micran som körde in i mig, inte specielllt snygg ut =) ___ Länk |
|
| Braxen: Volvo 740 är en pansarvagn i jämförelse med en micra :) | |
| Bra argument... Det var dittfel för du blinkade inte när du skulle svänga... men bromsljusen då??? Man får väl inte köra på folk som bromsar även om de inte tänker svänga... | |
NOLL7NOLL |
Ang: Micra vs Volvo Jag körde in i en Ny BMW med min Huyndai i förra sommaren. Han stannade för rött... det gjorde inte jag. Min bil gick till skroten utan att pasera gå. ´Man såg knappt på hans att jag kört in i honom. Polisen som såg allt sa: Ja det händer de flesta det där... |
|
Klart man får köra på folk för att dom inte blinkar, det är det första man får lära sig i körskolan i storstäderna =) Har tyvärr hittat ett fel till, min framruta har fått en spricka som blir större och större ju mer jag kör =( Men jag slipper ju betala den så jag lider väl bara den tid det tar för glasmästaren att byta ruta åt mig! Perfekt timming kanske för att ta fram monstret (e21an) och ut och leka innan snön kommer =) ___ Länk |
|
|
Rätta mig om jag har fel, men om någon blir påkörd bakifrån kan det väl ALDRIG vara den påkördes fel?? Man SKALL hålla sådant avstånd till framförvarande bil att man ska kunna stanna även ifall denne helt plötsligt panikbromsar. Mvh, Kalle ____ Min 320iK: Länk |
|
NOLL7NOLL |
nofx: du har rätt... |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Kalle! Grundsynen är som du säger men som tur är har vi ett rättssystem som skall avgöra om fallet alltid råder. Det finns undantag bl.a i en dom från hovrätten där det fastslogs att varken förare A (den som blev påkörd) och förare B (den som körde på) kunde lastas som vållande. De exakt rådande förutsättningar kan jag ej redogöra för men den främsat anledningen var att det var en utryckande polis som påkallade fri väg och i samband med det så uppstod påkörningsolyckan. Polisbilen blev vållande. Så summakardemumma är att det alltid finns undantag, men att i huvudsak gäller att den som kör på någon annan är vållande. Kom dock ihåg att det är varken de inblandade/polis eller försäkringsbolag som avgör skuldfrågan utan det är alltid rätten. Med det vill jag uppmana att alltid ta tveksamheter till rättslig instans för prövning. Ekonomisk om värdet understiger ett halft basbelopp handlar det om 450:- i en sk stämningsavgift. |
|
nofx16: Jo, nog kan det vara det alltid. Är personen i bilen framför te.x berusad så kan det nog bli hans fel om han helt plötsligt panikbromsar. Eller om rådande sikt och väglag gör det omöjligt för föraren bakom att hinna stanna, oavsett avstånd innan inbromsningen... Skulle jag iaf tro...? |
|
|
nofx16: Tyvärr finnes det dom som tror at det er lagligt at kræsja i visse tilfeller. At "bil B" juridisk sett har reglene i mot seg, betyr ikke at det er fritt fram for "bil A". Alle har et ansvar for å ikke kræsje. Kanskje har "bil B" vikeplikt, men om "bil A" kræsjer i "bil B" med vilje, bryter han grunnregelen i veitrafikkloven, hvilket gjør at han moralsk sett har ALL skyld og urett. Da jeg tok kjørekort, tycker jeg læreren la altfor lite vekt på at man har et ansvar for å ikke kjøre på dem som bryter f.eks vikepliktsregelen. Det eneste dem sa, var "pass deg for biler fra høyre, ellers får du skylden." Noen tolker dette motsatt (...), selvom det ble sagt "ha med deg blikket til venstre så du ikke får en bil inn i døra - det gjør vondt." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.