AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.130

Audi A4 eller Bmw320...

Sida 2 av 3
Jo
9
Joonta
Bmw 320 '85 med 323 motor.
Ojoj va såikter kan vara olika om bilar..

Audi A4's framvagn är tyvärr kass.. kan erkännas.. annars tycker jag kvaliteten är mycket bättre än bmw..

Skillnaden ändå större på 80-tals bilarna..
Har haft 2 e30, inte nöjd med nån vad gäller plastighet och skrammel.. då har mina Audis av samma årsmodeller vart klart bättre i både inköpspris, reservdelspris, hållbarhet, prestanda, kvalitet, driftsäkerhet och framförallt rost.. får se hur de blir med bmw'n jag har nu kommer gå, hoppas blir mer nöjd med den.. bekymmer med att den går varm...

Delar garaget med en bmw tok så vi pikas mycket kan jag lova =)

// John Fahlström
Audiot med bmw som vinterbil..
sålde den privat, fick 120.000, vilket jag är jättenöjd med
Så nu funderar jag på vad jag ska ha ist, har köpt en mazda 626-91 för 9000kr som jag ska ha tills jag bestämt med vad jag vill ha, funderar på följande:
*320iT(e46)-00
*520/523iT 98-99
*Mercedes C200/C240 Kombi 98-99
*Mercedes E200 kombi 98-99
Blir importer isf.
Bmw eller Audi?
Krona eller Euro?
Klass eller Ingen klass
Stilig eller Skabbig

ja, listan fortsätter..
BMW bilar går ju inte jämföra med andra bilar..
Visa användare
654
Adrenalin
323i A -98 Touring
fredrik_1976: Nu får du väl ge dej !! Först kommer du å gnäller över ETT felköp (Audi) å nu överväger du MB.
Snacka om "learing by doing everyting wrong", du gillar tydligen den hårda vägen :-))

320 föresten !?! varför inte en 328iT -00:a så får du rejält mycket mer bil för pengarna. // CB.

Aldrig mer färre än sex cylindrar !
Fredrik,

Om du ska ha en 320iT så satsa på en med 170hk-maskinen. Roligare samt bör ha ett bättre andrahandsvärde. Annars ÄR glappet upp till 328iT inte jättestort, dock så lär försäkringen vara bra mycket dyrare :(.

Mvh,
Kalle
_____

Länk
Jo
9
Joonta
Bmw 320 '85 med 323 motor.
Mert:

Jaså.. skulle bmw vara mycket bättre än allt annat. Vill då inte min erfarenhet säga mej.. däremot INTE sagt att dom är dåliga men helt klart inte bäst. Audi är inte heller bäst men iallafall enligt min mening betydligt gedignare och hållbarare än bmw..

// John Fahlström
Audiot med bmw som vinterbil..
Audi A4 bör vara en av de mest kvalitetssvaga bilar med sk "kvalitetsimage" som tillverkats på senare år. Framvagnar som knarrar på nästan nya bilar(kostar 18000kr att åtgärda på VAG) och dessa kan bli dåliga både 2 och 3 gånger trots att dom blivit utbytta, dörrlister som rostar och ramlar av, galvsläpp och rost i dörrarna, konstiga elektronikfel, detta är bara några fel som drabbar dom flesta audiägare, skulle vilja påstå att A4:an ofta blir en ekonomisk katastrof för sin ägare, visst är dom snygga och visst är dom underbara att köra, men kvalitet, NEJ!
Jag har aldrig ägt varken Bmw eller MB, men något av dessa märken blir det. Nästa bil måste bli ett bra köp, har haft tillräckligt med krångel med A4:an nu. Tror att MB har bättre kvalitet med betydligt tråkigare än BMW.
320IT tror jag duger gott och väl åt mig, 323:an blir så dyr i försäkring.
Men finns det några kända problem med E46:an? Något som skiljer den ifrån E36:an föutom karossen?
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Galvsläpp och kvalitetsbrister verkar vara mer regel än undantag på bilar numer...
Angående brister på E46 så finns det en del, och de liknar audis.
Galvsläpp (rost), länkarmar fram (5-7000kr per sida att åtgärda)
Termostathus som spricker m.m.
Ledsen att skriva detta men BMW´s rostproblem på bl.a. e46 och e39 fick mig att välja annat märke.... tyvärr för de är underbara att köra men jag tål inte rost, blir helt galen när man hittar det på bilar som är 2-3år, speciellt i den prisklassen... Dessutom med bara 6års rostskyddsgaranti.
Låter ju inte kul det där heller. Tror att om man vill ha ett problemfritt bilägande ska man nog åka japanskt, men hur kul är det? Skulle också tycka att det vore väldigt tråkigt med en typ V70 eller 9-5, bilarna har ju ingen image.
Någon som har någon erfarenhet av MB? Finns det något MB-forum?
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Vad jag har förstått så har MB ungefär lika dåligt rostskydd, dessbättre så har de 30!!! års rostskyddsgaranti, och på den tiden så borde det ju ha hunnit rosta igenom.
Men om du är sugen så skall du inte avstå köp av en E46.
Se bara till att termostathuset och länkarmarna är bytta och att den inte visar tecken på galvsläpp.
(sök på galvsläpp så hittar du bra tips på var du skall leta)

Japanerna har bra kvalitet men saknar oftast modeller med rejäl motor.
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Nya mercedesar har drabbats av gryma elektronikproblem, C-Klass S-Klass och även nya E-klass. Roskyddsgarantin på Mercedes gäller bara om bilen under dessa 30-år är servad på cert-verkstad.
Tar man hem en E46 ifrån Tyskland genom en importfirma så är det ju väldigt svårt att kolla sådant.
Men om man tittar kvalitetsmässigt vad tror ni BMW vs MB?
Tänkte på länkarmarna, dom kan väl inte vara lika dåliga som på Audi?
Hur vanligt är det att termostathuset behöver bytas? Är det dyrt?
fredrik_1976! När man läser begagnatguider i bl. a Teknikens Värld blir man deppad. Dagens bilar verkar vara behäftade med massor av fel, många av felen verkar vara generella. Länkarmar, elektronikfel mm. Volvo V70 har samma problem som BMW och Audi. Kvaliten på många delar har sjunkit bedrövligt. Hade tidigare en BMW 520 - 88 som var problemlös under 6 år och 10.000 mil. En MB 300 CE - 91 fungerar helt utan fel efter 9.700 mil än idag.Försiktigt körd (ej vinterkörd) är bilen i nära nyskick! Kvaliten på MB i början på -90-talet var kanon. Men så kostade därefter också... Runt 400 tusen för min bil- 1991 alltså!
Vad blir rådet? Japankst! Skojar inte! Vill Du ha en problemlös bil så varför inte en japs?
I bekanskapskretsen finns en nyare Honda och en halvgammal Mazda 626. Båda funkar som schweitziska kvalitetsur.
Och nya Mazda 6 är väl ganska snygg??
Men att köpa en japs kanske är lite väl drastiskt..
Men hur är kvaliteten på MB idag? Funderar lite på en C-kombi, kanske en 99:a.
Japansk är är väldigt kvalitetssäkert, men usch så tråkigt, en bil helt utan image.
Att de flesta bilar i de övre mellanklass segmentet typ a4, e46 och mercedes c-klass och allt vad dom heter har vissa problem med kvaliten är inget att sticka under stolen med.
De viktiga är att Tillverkaren tar ansvar för sina fabrikationsfel.
De gör inte audi som jag förstått det, och mercedes är benhårda med sin rostskyddsgaranti enligt en god vän till mig som kör SLK.

Där måste jag berömma bmw som verkligen tar ansvar och byter länkarmar på goodwill samt vid allra minsta tendens till galvsläpp byts hela kaross delen kostnadsfritt. Visst garantin är bara 6 år, men försök hitta en e46a som är äldre än så.
Självklart ska inte någon bil i prisklassen 250 kkr och uppåt ha galvsläpps problem de första 15 åren, men verkligheten är en annan. E46 är en underbar bil, som jag inte tycker man ska välja bort bara för den har något mindre kvalites problem.
Försök hitta en bil med likvärdig kvalitets känsla utan problem.

BMWCS Syd #05392
Snälla bruka sökfunktionen.
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Hur vanligt är det med länkarmsproblem på Bmw egentligen? Har aldrig hört tala om det förrut. Är det något man ska oroa sig för om man köper en -00 som gått under 10000mil?
Spruckna termostathus, vad kostar det att åtgärda?
Har Bmw några garantigränser för detta?
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Finns det någon 3-serie (E46) som inte bytt länkarmar?

Både termostat, länkarmar och kylfläkt brukar BMW ta på goodwill eller förlängd goodwill. Kolla noga vad som är reparerat på garanti/goodwill så ska det inte vara några stora problem.

Det är lättare att få BMW att åtgärda felen på goodwill om bilen är svensksåld än om den är direktimporterad. Har för mig att gränsen för goodwill är tre år, men det är delvis en förhandlingsfråga.

I dag är tillverkarna så pressade att få ut nya modeller snabbt att vi kunder blir labbråttor i produktutvecklingen. BMW har sina problem, precis som nån skrev har Mercedes drabbats av mycket elektronikproblem. MB:s kvalitet är inte lika överlägsen som förr i världen...

My Bimmer is my mistress
Men är länkarmsproblemen på bmw lika vanliga som hos A4:an??
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
De flesta E46:or har fått byta länkarmarna efter 3-6000mil.
BMW hävdar att kvaliteten skall ha blivit bättre efter 01 men det verkar vara samma tjafs fortfarande. Dock vad jag har förstått så håller de utbytta delarna bättre. Kruxet med länkarmarna är ju att de är så j-la dyrt att byta dem, över 5 lax per sida.
Leta upp ett ex där temostathus och länkarmarna är bytta.
Termostathus kostar ungefär 2500 att byta.

Wendtan: rätt konstigt sätt att resonera? "6års rostskydd, men det finns ju inga e46 som är äldre" nej men de lär ju bli....
Visst BMW är generösa på rostgarantin, inga krav på genomrostning och det är ju tur.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.