AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.327

Byta stödlager...?

Hej

Jag bytte hardyskivan nu i helgen som var hellt kass. Jag märkte då när kardanen var nere att stödlagret kanske också behöver bytas. Själva lagret verkade inte dåligt men gummiupphängniningen i lagerfästet var trasigt, så lagret och fästet sitter inte ihop längre. Vi satte ihop allt och testade, och några vibrationer har jag inte direkt, ytterst lite isf. Bör jag byta stödlagret så fort som möjligt, eller kan jag vänta någon månad eller så? Finns det en möjlighet att jag åker på en ny hardyskiva om jag väntar med bytet?

____
Reach the door with a breath and a scream.
Am
141
Amos
BMW 540iA-93
Jag skulle rekommendera dig att byta så fort som möjligt. Passa samtidigt på att kolla de bakre växellådsfästena samt motorfästena. Du ser om det har läckt nån "tjär-liknande" gegga från motorfästena. Har du behövt byta hardy-skiva så är det nog dags att kolla/byta det andra också!
Motorfästen= ca 1100kr
Växellådsfästen= ca 400kr
Stödlager= ca 750kr.

Visa användare
187
widehall
Bmw123d -09
alpivit
m-sport
Tjena!
Amos:
Vad är ett bra pris på en verkstad för att byta dessa prylar dvs. hardyskivan samt stödlager.....har lite lite vibrationer vid gaspådrag.
Vad betalar man för en hardyskiva?

Greenberg:
Hur märkte du att hardyskivan var kass?
Var det omständigt att byta dessa själv?

Ha de gott

"All förändring börjar med dig själv"
Jag märkte att bilen skakade något under acceleration på 2:an och möjligtvis 3:an. T.ex. om man tryckte på upp till 4000 rpm, då kände man svaga vibrationer från bakvagnen. Senare efter lite akrobatik på en parkering så knäckte jag hardyn totalt, hela bakvagnen skakade om man inte smög iväg på 1:an 2:an och 3:an. Du måste ha bort hela avgassystemet för att byta Hardyn, det är det krångliga sen går det smidigt. Jag har inte bytt stödlagret än, men det skall tydligen vara viktigt att ha koll på hur kardandelarna ska sitta när manb gör det. Här har du info med bilder: Länk

____
Jag tror min Hardyskiva gick på ca 750 kr på BMW.

____
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.