AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
45.860

Alpina B12 5.7 Lang Stulen!

Sida 8 av 11
STEPHAN: bedrövligt egentligen, först är Du ett brottsoffer, sedan måste Du försöka bevisa Din oskuld. redovisa privatekonomin för två "privatspanare" osv. Tänk om det var så illa att ekonomin var i gungning och bilen blev stulen och man hade INGET med det att göra. Gissar att FB skulle vägra betala ut pengarna då. Och hade man dessutom satt ut en tillsaluannons i den svängen, ja då skulle man nog inte få ett öre..
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
wendtan:
Antagligen inte men eftersom jag inte var 100 på det så nämnde jag inte 3er...

Hasso:
Det är också en möjlighet. Men syns inte det hos BMW AG?

Dekewi:
Ungefär så det känns, men jag är inte f*bannad på utredarna, de gör bara sitt jobb och det respekterar jag. Jag fick t.ex. se frågorna innan han ställde dom eftersom jag ifrågasatte om jag var misstänkt. Förhoppningsvis har de kartlagt mig tillräckligt nu.

M V H
Stephan

Går inte att stjäla, BULLSHIT! Bilen går inte att nyckelköra!!
Jag kan personligen komma till försäkringsbolaget och lasta utredarnas bilar på en flakbärgare utan några problem.
Om tjuven är ute efter unika Alpina delar skiter han nog fullständigt i om bilen släpas ett par meter med winchen till/upp på flaket. ( jag skulle inte vilja få min bil släpad i p-läge)
Men allt går om man vill, har även läst här på forumet hur en startspärr på en E-39 strulade och han fick "hjälp" av en bmw mek att koppla förbi så att bilen startade.
Gu
36
GustavS
M3 Limo -11
Hej Stephan!

Har följt denna tråd från början, och beklagar tråkigheterna.

Såg en suspekt annons på PowerBörsen, en Alpina B12 5,7 motor som gått just 9000 mil säljes. De kan väl knappast växa på träd? Jag kanske är lite väl misstänksam men det låter skumt.

MVH Gustav

ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
GustavS:
Jag har mailat säljaren och frågat efter motornr och bilder i förrgår...

M V H
Stephan

Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Stephan >> nåt resultat av detektivarbetet kring motorn? Har den suttit i din bil?

// Erik

----
No real power, just turbo shit!
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
apropå elektroniska startspärrar så har jag forskat litte i det då jag står i stånd till att försäkra min 750iaL.

På bmw s bilar med v8 motor , 540 och 740 går det extremt snabbt att oskadligöra startspärren.
Jag fick det visat för mig och trodde inte mina ögon.
Därför tror jag att det går att göra liknande på "alla" bilar.

HUR man gör ? ja alla som stjäl bilar vet ju hur det går till , det är en mycket enkel operation med "databoxen" (bosch) , den måste demonteras men EJ öppnas , stoppas tillbaka i kontakten och sedan är det bara att starta som vanligt.
Detta tillämpas i enstaka fall på bilar som "går i baklås" och de flesta bmw verkstäder vet hur man gör.
obs. denna operation förstör inte ens boxen.

FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-)
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Wadel:
Om detta är sant så är det betydligt värre än vad någonsin trott!
Men samtidigt bekräftar det vad jag alltid "visste" - att INGEN bil är omöjlig att tjuvkoppla.

Ang. min bil så har jag inte hört något från T-H ännu, ska skicka ett mail idag för att höra lite var de befinner sig i mitt ärende.

M V H
Stephan

mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
Blev också lite misstänksam när jag såg annonsen om motorn... Kanske inte rätt ställe att annonsera på...?
sl
370
sleeperix
E34 M5 -93
E36 328 -96
Stephan:

Att som tillverkarna och försäkringsbolagen hävda att en bil inte går att stjäla pga. div. stöldskydd är bara skitsnack. Alla typer av stöldskydd oavsett om det gäller bilar eller något annat är bara till för att förlänga angreppstiden. Ju längre tid det tar att komma åt det man vill, ju mindre intressant blir det för tjuven. Men om tjuven nu har bestämt sig för att han vill ha något så finns det inga stöldskydd som inte går att manipulera.

En normal person kanske tänker en eller två gånger och kommer fram till att det inte är värt risken/straffet i förhållande till värdet på objektet. Men en tjuv har helt andra värdingar än oss vanliga, och om det är proffs så har dom säkert alla verktyg dom behäver för att komma över det dom vill.

Men om det nu är din motor som var på annons kan man ju utesluta att det skulle vara proffs, om man är så jäkla korkad att man annonserar här :))

Mvh
je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
Anonnsen på motorn har ett telefonnummer som går till Erland Cox.
Är inte det det kände trimmaren/topplocksgurun som leker med BMW på fritiden?

Ring upp och fråga, har svårt att tro att han skulle befatta sig med oärliga delar.

/Per
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Sleeperix:
Jag delar ditt resonemang...
Tror inte heller att det är min motor som annonseras men jag måste kolla iallafall.

M V H
Stephan

z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Stephan:
Har precis läst igenom hela tråden och jag beklagar värkligen, fan va tråkigt.
Antar att du i dagarna får din ersättning för bilen och därmed inte behöver leta delar från din bil i div. BMWbörser. Så vad ska du ersätta härlighetan med nu då? Eller räcker det kanske med B10:an?
Jag måste dock hålla med alla som sagt att B12:an var en av Sveriges finaste BMW, bortsett från min då! ;-)

Var o kikade på nya 645:an i dag (på Kungliga tennishallen) ser rätt fet ut, kanske inte 100% i mitt tycke men ändå ganska vacker. Kanske kan den vara något för dig???

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
z3mpower:
Jag hoppas få ersättning inom en snar framtid. Som det är nu så har jag faktiskt lite avsmak för dyra bilar eftersom man inte får ha dem ifred...Blir till och behålla B10:an och försöka göra den till mintkondition tills i vår. (nåja, la kanske ribban lite högt;))

M V H
Stephan

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Det är definitivt sant , men jag vet bara hur man gör på v8 orna , det är nog lite annorlunda på 6:or och 12:or.
Vill man veta hur man gör och inte har riktigt bra kontakter på bmw eller känner någon biltjyv kan man fråga folk som använder bmw bilar som racingbilar tex. banracing , långlopp etc.

De har oftast så ombygda bmw med helt strippade och hemsnickrade elsystem att färddator med startspärr och annat jox har varit tvunget att demonteras.
I det fallet MÅSTE boxen tjyvkopplas och således finns det många i detta land som vet hur man gör även om de har 100% ärligt uppsåt.
Som racingbil är det inte ovanligt att manfår kompatiblitetsproblem mellan olika motorelektronik och olika mer eller mindre moddade boxar , ytterliggare en anledning till att det måste tjyvkopplas för att fungera.

Ja, själv känner man sig ju lagom trygg med ett carguard system som man kan koppla ifrån genom att dra en säkring(!).
Es
332
EsaPekka
BMW 635 -81
Länk
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Jag tror bästa stöldskyddet är att man tar med sig vitala funktíoner av elektroniken i "stöldkassett" , tex bränslereläer...

mot bogsering finns inget skydd.

Jag har sagt det förr och säger det igen: Ett larm till min mobil och ett spår larm!

Hur tjuven än gör så går larmet till min mobil och då ringer jag och startar sök, även om tjuven stänger av larmet så är sök igång på någon sek.

Om inte detta är idiotsäkert så säg..

mackan325
Wadel, alla BMW efter -96 har EWS system (immobilizer) med transponder i nyckeln. Det är sådana som skall vara omöjliga att stjäla.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.