AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
45.858

Alpina B12 5.7 Lang Stulen!

Sida 2 av 11
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Trist!

Synd att vissa individer inte kan hålla fingrarna från andras egendom!
Extra trist på en så speciell bil!

Angående nycklarna: enligt de uppgifter som vi fick i Karlskrona, tillverkas bilen med tio nycklar.
Fyra av dessa levereras till kunden och resterande behåller BMW centralt (troligen delas de upp mellan generalagenten och BMW i tyskland!).

När du beställer en ny nyckel, plockar man fram någon av de resterande sex nycklarna.

När de tio nycklarna är slut, måste man tydligen byta hela elektronikmodulen (för x antal tusenlappar), som styr imobilisern.

Det var vad som sades i alla fall....

Så om man har köpt en begagnad BMW (oavsett om det är privatimporterad eller svensksåld bil), är det lämpligt att man åker till en verkstad och via diagnosuttaget kollar så att det inte är fler aktiva nycklar än vad man har kontroll över (har rent fysiskt).
De nycklarna som man inte har koll på, men som ändå är aktiverade, kan spärras - dvs. göras inaktiva och då startar inte bilen med den/de nycklarna!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Lider med dig!

Mvh Abbe
Länk
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Om det nu skulle vara så att bmw behåller 6 nycklar, så är ju fortfarande frågan, varför och vem i helvete är ekonomiskt ansvarig på bmw? Han borde ju få sparken direkt, snacka om ekonomiskt självmord att lagerhålla 6x nyckel till varje bil, bara lagerplats och logistiken kring detta måste ju kosta skjortan och halva armen. Och allt detta för att någon eventuellt tappar en nyckel eller två, men 6st!!!????? Då får man ju ha lepra eller nått.
Ja, ja dettta tror jag inte på förrens jag sett det med egna ögon.
Hubbe: O nu kom du på orsaken till varför bmw är så dyra nya :)

BMWCS Syd #05392
Länk
Bruka sökfunktionen!
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Wolv:
Registrerat! Tack för tipset.

Tack alla ni andra, börjar ledsna på att äga speciella bilar faktiskt. Det enda som skulle kunna hända nu är att garaget där B10 står brinner ned :/ *suck*
Känns som om nån försöker säga att jag ska köpa en svensson-japs...

//Stephan

_____
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Även om du får tag i en oinitierad nyckel som går att starta bilen med går larmet så fort du låser upp med den i dörren. om du låst och larmat med en initierad nyckel.
Stephans B12 åker man ju inte direkt omkring med obemärkt, den sticker ju ut över det vanliga. täckt biltransport??

///MVH Hasso
Länk

Visa användare
2.049
wolv
330it -02
hasso:
Men immobilizern ska väl förhindra att motorn går att starta?

__
Länk
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Stephan: Det var till att vara generös med hittelönen... ;-)
40spänn....
Men Stephan?
Varför ställde du bilen där under en hel helg?
Usch och tvi!

/Marcus
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Man måste skilja på initiering av larmet och startspärren.
startspärren sitter det ett chip EWS i nyckeln som kommunicerar med bilen den sitter även i de nycklar som inte är fjärrlarmade typ servicenycklen.
initringen av fjärrlarmnycklarna måste göras inom 30 sekunder annars blir nyckel nummer ett obrukbar för att larma och låsa bilen med. men går att starta bilen med, men låser du upp med den i låset om du låst med en initerad nyckel via fjärren tex, så går larmet.
Det är ju viktigt att tänka på om man byter batteri i en nyckel och det tar längre än 1 minut. så måste man initera om de nycklar man vill använda max 4 st.

///MVH Hasso
Länk

qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Ajajaj... då var det ingen idé att försöka skrapa ihop pengarna att köpa den för då. Hade du redan annonserat den på börsen eller på något annonstorg? Eller har någon bov varit inne och kollat i någon av trådarna på forumet?

Fast hur skulle de veta att den skulle stå där?? Förmodligen bara någon idiot som åkte förbi och såg den stå där... bye, bye, vackra bil!! Snyft!! :( :(
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Darklight:
Ibland är det bra att bilen inte står på den adress den är skriven på, + larmat och stor gallergrind när inte vi har öppet.

Hasso:
Täckt transport eller en snabb bilfärd på ca 20 min till hamnen för vidare färd...

Quixotic2:
Den har inte varit utannonserad förutom ett uppträdande i somras på Cityrace och "En dag på Racerbanan" + ute i trafiken när man åker.
Vet inte om jag vill se bilen om den återfinns ärligt talat.

//Stephan

_____
Länk
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Detta är helt otroligt hemskt! Det kanske låter omoraliskt men jag tycker att detta är värre än "vanliga" bilstölder på grund av två saker framförallt:

1. Stephan har tidigare blivit bestulen på en, vad jag förstått snuskigt fin, E34 M5. Sanslös otur och jag lider VERKLIGEN med dig Stephan.

2. Det rör sig ju knappast om någon dussinbil! Vad kan det finnas, max 10 stycken dylika bilar i Sverige? Dessutom var/är det en av Sveriges snyggaste bilar, alla kategorier.

Trist, sjukt trist!

Hoppas det löser sig på ett något sånär fördelaktigt sätt för dig, Stephan!

Mvh,
Kalle

____
Min 320iK: Länk
Stephan:

Vet ej om jag uppfattar fel men jag har iaf. sett b12an i en annons någonstanns. Kommer ihåg att jag funderade på det och undrade varför du ville sälja.

Mvh/Soki
Ny bild 7sep --
Länk
Beklagar!

// Doggeli
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Soki:
Jag har faktiskt aldrig annonserat ut den (vad jag minns;), däremot har jag diskuterat i en annan tråd att den ev. var till salu.

M V H
Stephan

_____
Länk
f-n vad jobbigt för jag veeeet att jag sett den (vad jag minns) =p.

Jag kände mig ganska irriterad där när vi va i eskilstuna och kan tänka mig att det känns 1000gr värre just nu för dig....idioter!!

Mvh/Soki
Ny bild 7sep --
Länk
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
#@@*%%?!+$@@ biltjyvar!

Verkligen trist att höra!
En exceptionellt fin bil, Stephan, som jag hoppas att du snart får tillbaka i ett stycke.

Alla på forumet håller förstås ögon och öron öppna, även om risken är stor att bilen inte finns i Stockholm längre. I DN berättades det för ett tag sedan om att allt fler bilar snos och smugglas till Afrika.

My Bimmer is my mistress
Shit! Fick fan en shock när jag tryckte på senaste 100 nyss! :(
Hoppas det löser sig!

/Manray/
varför har ni inte larm med spårning och sök??
Jag förstår det inte det misslyckas aldrig!
Vanligt larm med lutningslarm + larm till din mobil + satellit eller mobil spårning 99% tar de inom ett dygn tror jag det är...

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.