|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Jag har lite problem att det slår i bakskärmarna på min 330i Touring 2001? Det sitter 10" fälgar bak. Jag har valsat skärmarna så mycket det går utan att lacken spricker enligt BVS! Vad kan jag mer göra???? | |
| va har du för bred på fälgarna resp. däck , kanske går o ha smalare däck eller mindre profil eller så kan man höja bilen nån cm | |
| Det är 10" breda Breyton med 265*30/19 däck!!! | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Varför inte köpa hjul som passar bilen, eller bil som passar hjulen:)) ///MVH Hasso Länk |
| Det var ett bra svar på min fråga!!! | |
|
Om det inte går att ändra inpressningen på fälgarna (svarva bort gods vid anliggningsytan), pga att godset då blir för tunnt eller pga att hjulet då tar i på insidan, är det bara att inse: så breda hjul får inte plats! Dvs. då blir Hassos inlägg mycket relevant! Det är bara att mäta och se om det finns utrymme på insidan av hjulhuset, finns det plats att flytta in hjulet får du kontakta någon firma som kanske (beroende på hur fälgen ser ut etc.) kan svarva av några mm på navet (räkna max med att det går att ta bort 5mm, kanske går det inte alls!), Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Nä, det går, enligt BVS, inte att svarva något på dessa fälgar! Finns det inget mer än valsning man kan göra för att få ut vecket i skärmen lite mer, utan att lacken spricker? | |
Aldric |
Varför inte ta en bild på dom monsterhjulen?? Skulle jag vilja se .. :) Team BMW M3 CSN Brahegatan, Borås Länk |
| Hjälper det mot mina problem???? | |
Aldric |
Du har ju bara 2 ställen du kan ändra på, fälgen eller skärmen. Navet i hjulet sitter ju där det sitter. Har du redan varit på dom 2 sakerna så mycket det går är du nog dessvärre kokt .. Team BMW M3 CSN Brahegatan, Borås Länk |
| Men finns det andra alternativ med skärmen än valsning??? | |
Aldric |
Det enda jag kommer på är att skära i den, men jag är ingen plåtslagare så jag vet inte hur praktiskt det är. Team BMW M3 CSN Brahegatan, Borås Länk |
|
Inte för att vara otrevlig, men det finns förmodligen en anledning till att saker och ting ser ut som de gör, och att bilen inte såldes med 265-or på 10-tumsfälg. Sen är det ju långtifrån omöjligt (eller ens särskilt svårt) att plåtbredda, även om det kanske i första hand inte är nyare BMW-kombis som brukar underkastas sådana operationer. Skulle inte tro att det blir lättare att i framtiden sälja bilen med plåtbreddade skärmar. Hör med en bilplåtslagare, men räkna med att det blir dyrt, om du inte gör det själv. Inte en BMW till... |
|
|
Alltså, har jag fattat det rätt, du har breddat max med valsning enligt BVS och de har dessutom dömt ut förslaget att minska ET? Men du vill ha råd på hur man gör då? Ja som Hasso och de andra säger, du har två alternativ, smalare sulor eller plåtjobb med tillhörande lackning. Tror du visste svaret själv faktiskt, men bara inte ville acceptera det. Ja du kan ju kanske bygga om hela bakre hjulupphängningen och passa på att korta bakaxeln, men jag tror inte denna operation är att rekommendera eller ekonomiskt den bästa. |
|
Aldric |
Byt mot en 5-serie med större hjulhus? :) Team BMW M3 CSN Brahegatan, Borås Länk |
| Varför inte köpa HI-jackers som fanns på Volvo 142 :-)))) så slipper man pajja lacken | |
| byt däck till 235.. jag har en kompis som kör me 10 " o 2350r inga problem.. själv kör jag me 215 på 9" o 225 på 9.5 " | |
ErikNilsson |
Hade det inte räckt om personen i fråga hade hoppat ned en storlek i bredd till 255 eller 245??? Det är kanske inte mycket som tar i skärmkanten och detta lär nog bli det absolut billigaste alternativet. |
| Hur är det att sätta 255*30/19 på 10" breda fälgar då? Är det några problem, för det är väl inte idealiskt?? | |
|
Det er vel litt uvanlig å ha så brede dekk til 19" x 10"? Hva med en annen dekktype, et annet merke, som kanskje går litt mer inn i "toppen"? Går du ned i bredde, må du gå opp i dekkprofil, ettersom profilen er prosentvis mm av antall mm bredde på dekket. Ellers endrer du rulleomkretsen. |
|
| svarva ner anligningsytan på broms skivan eller truma eller vad du har gjorde jag på e21 funkar klokrent | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.