AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.542

Byte / installation av stereo, E34 ("så här är det egentligen)

Tr
88
Tretov
535iA -91
I en tidigare tråd frågade jag efter nån slags adapter, men efter att ha fått viss vägledning (och fått en hel del missförstånd osv. utrett) så är situationen denna:

I bilen, en E34 535 från 1991, har suttit en originalstereo. I bakluckan satt en liten box, som någon tagit bort i något skede men som nu är ersatt med en identisk. Själva BMW-stereon är väck, likaså alla ev. kontakter som en gång suttit där. Kvar är nu en bunt kablar. Den stereo jag vill ha dit är en Kenwood (6090R), och frågorna är följande:

-Vilka kablar är vad (beträffande de som sitter i bilen, som går till BMW-steget i bakluckan)?

-Har någon nån erfarenhet kring vilken adapter som behövs vid stereon? Där finns inga kontakter just nu, från Kenwooden kommer ett knippe kablar, från bilen ett annat knippe. Behövs en adapter här? Har fått tips om en adapter från BRL 180 kr.

/Tretov

Vänster hand är där tummen sitter till höger.
Big Matti
Har liknande problem. Jag har fått lös stereon i bilen och bakom stereon sitter det lösa kablar instuckna i stereon men jag har inte färgkoderna på kablarna så jag vet inte vilka som är vilka.
Sen sitter jag med en splitter ny JVC KD-SH9101R som har MP3 spelar funktion. Klart bästa stereon vann även EISA awards, kolla in den på www.jvc.se .

Men är det någon som har förgkoderna på kablarna så att man kan översätta och koppla ihop dessa med JVC utan att behöva chansa?
Det vete f-n om det går att koppla in en vanlig stereo om det sitter originalmonterat slutsteg och högtalarpaket. Försökte på min bil, nu fanns det iof inga kontakter utan en massa kablar bara, men jag hittade -inga- kablar alls som gick till högtalarna när vi mätte. Så det får man dra nya... Direkt ström, tändningsström osv var dock inga problem att hitta. Men att det skulle finnas någon iso adapter så att allt funkar tror jag blir svårt, pga slutstegshistorien i bagaget.

____
Reach the door with a breath and a scream.
Jo
1.066
Jonsson
328iC -96
Finns de en adapter så e väl problemet löst ? dom brukar bara vara att plugga in o köra ?

Min bil: Länk
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Det finns adaptrar även för bilar med stora systemet. Dessa kostar ca 1200:-.
Tr
88
Tretov
535iA -91
Har just fått mitt system delvis installerat.

Jag köpte BMW's originalsteg begagnat från en demonteringsfirma (summa 600,-) , och sedan köpte jag en kabelbit med BMW's originalkontakt (den som sitter uppe vid stereon, och som egentligen ska kopplas i originalstereon), summa 150,-.

På detta köpte jag en adapter från BRL för 180,- kronor, och sen förde jag hela rasket till min lokala ljudfirma, som installerade eländet.

MEN nånting är fel. Jag får ljud ur systemet, ljud som visserligen är skrapfritt och rent, men på tok för lågt! Kör jag stereon på högsta volym är motsvarar det samma ljudnivå som om man i en "vanlig" bil kör på volym 10.

Ljudkillen ringde till Backes ljudbygg i Ekerö, och fick beskedet att det nog behövdes en annan adapter, som på nåt sätt omvandlade signalen en aning (...) vilket min nuvarande adapter inte gör. I skrivande stund är denna adapter beställd och kommer om en vecka. Jag håller er uppdaterade.

/Tretov

Vänster hand är där tummen sitter till höger.
Big Matti
Har inte kollat ifall att jag har ett slutsteg i bagaget men jag tvivlar på det, tippar på att jag har nåt typ 6 högtalarssystem eller liknande. Tror att den enda slutsteget som finns är det som är inbyggt i stereon, paketet heter i alla Buisness CD paket om nån vet vad det innefattar.
Men får jag bara nån översättningstabell eller nåt vad varje färgad kabel är så tror jag inte det skall vara nåt större problem att koppla in nya stereon.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.