AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
778

325 Ci E46

Nu har jag bestämt mig! Det får bli en saphirsvart 325Ci med sportstolar och halvläder. (Langar dessutom på ett par justa 17tummare till sommaren). Alternativet var en 330 sedan 01, vilken föll ut pga att de endast fanns mörkgröna kvar hos BMW. I och för sig hade den svart skinn men en grön bil funkar inte. Det fanns även en svart 330 Cupé med svart skinn men den blir för dyr. Vad skulle ni gjort?
Var det stor prisskilnad mellan 330:an med svartskinn och din 325:an? Om det skillde 50' skulle jag nog valt 330:an men hur som helst, nya 325:an går jäkligt fint (provkörde en i helgen) så jag tycker du gjort ett trevligt köp.
Huvudsaken är att DU är nöjd.

Grattis till den fina bilen!
Tjana!

Körde både 330 och 325 i helgen och kan väl sammanfatta det så här:

När jag körde 330n stängde jag av stereon och vevade ned rutorna och satt å mös, i synnerhet på låga varv. 325an lät inte lika kul (även om jag tycker den låter roligare än gamla 328a). Prestandamässigt räcker 325 för mig, jag märkte egentligen bara skillnad på låga/mellanvarv. Dessutom var 325an mer "lättvarvad", något som jag som gammal 320 ägare gillar. Prisskillnaden var totalt ca 36 tusen, men jag tar den som tjänstebil = 850 spän i månaden.

Jag har inte signat ännu så jag kan fortfarande ändra mig.....
Hejsan !

Jag fick min nya safirsvarta 325Ci ('02) för två dagar sedan. Ganska liknande åsikter har jag, 325 är inte lika snabb som en 330 och det är något som säkert dyker upp rätt ofta. Jag körde en 328CiA medan jag väntade på 325an, och kan hålla med om ljudet. 325an låter bättre än en 328 men inte lika kul som en 330.

Vill ta det lugnt med motorn de första 2000km, men det jag kommer ihåg från att ha provat 325an tidigare är som du säger att den är lite varvvilligare, kanske inte så mycket jämfört med 330 men definitivt om man jämför med 328.

En annan grej som du säkert gör rätt i är att välja 17-tummare, det är en av de viktigaste faktorerna för att få en 3-coupe att se bra ut. Min tillfälliga 328 hade 17-tummare och sportighetsfaktorn var som från en annan planet jämfört med min nya 325a som tyvärr bara har 16-tummare. Till och med min lillbrorsa som inte bryr sig om bilar gillade faktiskt 328ans 'vibe' och hans första kommentar när han såg min nya bil var 'Har den mindre hjul eller nåt ?'.

Ifall du beställer en ny bil, kan jag berätta att det har gjorts ändringar (åt rätt håll) på styrningen sedan '01. Snabbare och lite tyngre än '01 styrningen (men inte lika trög som den ursprungliga versionen på 328an), 2.8 varv mot 3.2 varv. Dessa ändringar torde också finnas på '01 från och med april produktion, men då enbart på 330. Hela bilen känns i själva verket mindre och lättare än 328an jag hade, svänger märkbart snabbare in i kurvorna.

Till slut vill jag också rekommendera att du väljer M-sport ratten som extra utrustning, tjock o go :) Och så kan jag berätta att ni är jävligt lyckliga som har så billiga bilar i Sverige, min 325Ci med lite utrustning gick på motsvarande 520000 SEK i Finland...
Kul att du är nöjd! Låter jävulskt dyrt bara. Jag har valt att lägga på vinterdäck på originalfälgarna (16tum) och kommer att beställa 17 eller 18 tum till sommaren. Vad tror ni är bäst? Är det stor komfortskillnad på 17 och 18?

ch
212
chris
330 coupé -02
Själv lägger jag vinterdäcken på 17" och till sommaren blir det BBS-Challenge 19", dom är J*****t FETA.
Klurade lite på M3-fälgarna först, men som sagt man har ju ingen M3:a och då ska man vara utan.
Jag anser att när man köper en ny bil ska man välja vilt på alla tillbehör och prylar(drömma lite) sedan går man hem med priset och väljer bort sådant som man klarar sig utan.
När priset stämmer slår man till.
Min filosofi är att jag tar hellre en "rätt" utrustad beg 330 än en ny 325:a. Hellre en beg M3:a än en ny 330. Det svåra är att man kan inte "välja" på beg marknaden. För att vara hygglig mot min bils nästa ägare valde jag allt utom aut,telefon, dragkrok och taklucka.Dessutom så valde jag Carbonsvart.
Får pärlan nästa Torsdag. :)
Tjena Chris. Låter som en riktigt skön kärra! Jag hålle i princip med dig om att man hellre väljer en beggad kärra med den större motorn. Mitt problem var att en 330 skulle rusa iväg prismässigt alltför mycket (jag tar ut den som tjänstebil och då blir förmånsvärdet lite för högt). Utrustningsmässigt får man ju egentligen inte tillbaks några av kulorna man la ned när man tog ut kärran ny. Jag köpte en 325Ci som är en 01, dvs befintligt kärra. Mao kunde jag inte påverka utrustningen. Den har (självklart) komfortpaket vilket inkluderar xenon och standardmässigt finns ju elstolar. Dessutom har den sportstolar och halvläder. Utöver detta har den DSCIII. Jag tycker den har den utrustning som behövs, eventuellt skulle helläder vara bättre, men å andra sidan e halvläder skönare att sitta i tycker jag. Min e svart, både invändigt och utvändigt med alu-dekor. Hämtar på onsdag!
ch
212
chris
330 coupé -02
CFH, jag hoppas att du får många härliga mil i pärlan.
Svart är snyggast.
Stämmer det där med förmånsvärdet, staten begriper inte att en del människor måste använda bilar i tjänsten. Det gör jag själv men firman står för bilen och soppan (Volvo V70)det bli ca 6-8 tusen mil om året.
Tacka vet jag Tyskland, här kan man plocka ut en Z8 på firman, det är bra för beg.marknaden.
Personligen kör jag inte en endaste mil i tjänsten. Ska bli ruggigt fint att hämta ut den lilla pärlan. Chris, vad har du lagt på för lull-lull på din 330a?

ch
212
chris
330 coupé -02
Komfortpaketet, regnsensor, sportstolar med minne i svart skinn+svankstöd, PDC, stora Navin med cd-vxl, Harman/Kardon, svart innertak, tygmattor och Carbonsvart. Det blir vinterdäck på 17" och till sommaren blir det BBS-Challenge 19". Hämtar den nästa torsdag efter lackskydd och solfilm.
Snacka om "hjulafton" kan knappt bärga mig.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Schysst kärra chris helt klart. Inte utan att man blir lite avis!

Grattis verkligen!
ch
212
chris
330 coupé -02
Tackar så hjärtligt acey. Bilar är mitt liv.
Just nu så pluggar flickvännen så jag passade på att "slänga lite pengar i sjön".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.