AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
872

MC vs. 996 4S

Visste ni att MC:en håller jämn takt med en 4S? Fick tillfälle att mäta krafterna på ett lämpligt område häromdagen och till 911:ans stora besvikelse var det inte mycket den kunde göra mot MC:en. Bilarna håller minst lika god fart genom hela registret och vad vi märkte var MC:en till och med en smula mer aggressiv på tvåan än 911:an. En fantastisk bil som säkerligen skulle dra ifrån på högre farter (230+) tack vare aerodynamiken, men annars var det en snopen 4S förare som senare lämnade området..

Visst blir man lite stolt?..

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Har ni inte läst teknikens världs superbilstest i nummer 10/99? Där kommer M coupen 2:a totalt mot sånt motstånd som Viper GTS, Ferrarri 355 F1, Lamborghini diablo, maserati 3200 GT Mfl. Den får bara stryk av Porsche 911 Carrera cup. Bland omdömmena sägs bland annat:"Motorn har inte bara hög toppeffekt utan drar bättre på mellanvarv än den jämnstarka porschen..."
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
fint som snus det där .

BMW RAW POWER

M som i Motor
M3 CSL nice
Själv har jag låtit en kaxig Boxter S upleva alla detaljer av mina baklysen :-)

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
Z3 4 ever!:

visst är det väl konstigt med alla dessa boxsters & boxster S, som alltid skall provocera.. Träffade en kille häromdagen som kommenterade MC:en, och sa att den inte skulle vara någon match för hans kärra (han pratade faktiskt så.)

Det visade sig att han hade en boxster S, och enligt honom själv en ur modellserien GT3 (?) När jag påpekade att jag faktiskt inte tror att det finns en boxster S GT3, fnyste en smula. Lämnade honom åt bitterheten, men man upphör aldrig att förvånas över folks behov att vinna i vissa situationer.

Visst, boxstern är en väldgit kompetent bil, och väghållningsmässigt och brommässigt är den alltid på topp, men ändå.. ..lite realist får man väl vara..

M Coupe
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Att acca ifrån boxsters som försöker köra om, och att dessutom göra det utan att växla ner, är bland det roligaste som finns....
Jag minns en skön dissning på prime time TV som Matrin i Fråga Olle fick om sin Boxter S när han skulle göra sig viktig i gämförelse mot en M Coupe nån gång i våras...

____
Kollar man bara rådata så har ju M Coupen 1 travhäst mer och 20Nm mindre vrid fast toppen något lägre i varv än 4S:en.

M Coupen är lättare än 4S:en som har en tjänstevikt på 1545kg mot 1460kg.

Sedan är väl 4-hjulsdriften den orsak som gör att 4S:en borde teoretiskt sprinta ifrån M Coupen men det är ju ofta en förarfråga också. 5.1 sek skall det gå på enligt spec.

Någonstans där i mitten alltså 80-180 borde M Coupen vinna och sedna som jag inte vet men kanske kan räkna ut, aerodynamiska egenskaperna är bättre hos 911:an.

Slutsats, inte alls så konstigt att M Coupen kan vinna, men om 4S-nissen hade bespetsat sig på vinst så ;)
CoolBLueM3Coupe:
tror din analys är riktig faktiskt. Det kändes som om MC:n var betydligt rappare än 4S:en ifrån 60 och uppåt, men de är trots allt relativt lika.
Mötte en gasglad 911 på autrostradan ner ifrån Brenner passet i somras. På rakorna kunde han sakta men säkert lägga på några meter tack vare aerodynamiken, men annars var det väldigt likt prestandamässigt. Framförallt är det roligt när man kan jämföra bilarna utan här i sverige obligatorisk jante alternativt bitterhet som konsekvens. En trevlig vinkning eller tummen upp, gör ju att båda skiljs åt med leenden! Mer inbördes beundran, mindre konkurrens tycker jag..

M Coupe
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Mbolo: Tycker nog att man får en hel del tummen upp efter leksessioner även på svenska vägar, kanske inte på den tiden man spöade Porschar med Volvon, men med M Roadstern får man ideligen glada miner.

Mest har det nog varit sura gubbar i trötta japanska bilar som inte delat glädjen, men det är säkerligen bara avundsjuka och inget att bry sig om.

Fast vad vet jag, Coupen har ju en mycket aggresivare form och det kanske gör folk irriterade.... (bli omkörd av en kombi kan ju inte vara kul... :-) )

/Caspar
Bl
342
Black Z3
Z8 -00
116i-04
Beppo: du råkar inte ha den där artikeln från teknikensvärld kvar?
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Jo då, i pappersformat!!! Har tyvärr ingen elektronisk variant.

Länk

Prova här, man ska även kunna beställa gamla tidningar från teknikens värld.
Jag har tidningen i pappersformat, kan scanna in artikeln imorgon!

///M

Mer känd som "Z-cyklisten med flyern" :)
Artikel var nog en underdrift, stort test är ett bättre ord :)

///M

Mer känd som "Z-cyklisten med flyern" :)
ThaMaztr. Jag vill gärna läsa. kan du faxa till 08-4700220

____
/// Missa inte GoCart Kvällen 25 NOV.
aj även en artikel i 2002:

"Knappt fyra år senare, när det är dags att summera epoken Z3, finner jag att jag hade fel om Coupén. Jag står vid en av de sist producerade bilarna och kan inte se mig mätt på alla konkurrerande bulor, linjer och välvningar. Tänk att de vågade!"

____
/// Missa inte GoCart Kvällen 25 NOV.
Agge
Racade mot en 4S i sommras. Vi körde ifrån ca 60-70 km/h till ca 240 km. Konstigt nog så drog jag ifrån lite hela tiden. Blev väldigt förvånad, föraren i Porschen kanske inte gav allt.
Men stolt var man iaf :)

Mvh
//Agge

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.