AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.919

Vem lödar batteri på SI-kortet i Växjö-regionen?

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Hej!
Har plockat ut SI-kortet i min 318i för att byta batterierna men insett att jag inte klarar detta själv då batterierna snarare verkar punktsvetsade! Är det någon från Växjö-området känner till någon som lödar detta?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Ja, lödanslutningen är punktsvetsade på batteriet. Du måste först lossa smältlimmet (eller vad det nu är för något som håller ihop batterierna) och sedan löda bort batterierna (MED lödanslutning) från kretskortet. Bänd försiktigt bort lödanslutningen från de gamla batterierna och löd på dem på de nya. Det kan vara lite marigt att få dem att fästa, man får akta sig för att värma för mycket på batteriet.
Löd tillbaka de nya batterierna (med återmonterad lödanslutning) på kretskortet, fixera sedan med smältlim.

Erik

___
Trender är bara för amatörer, vi andra går på instinkt!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kolla med Bosch-bilelektronikverkstaden, borta vid bilprovningen!
De kan säkert hjälpa dig!

Annars kan du säkert be vilken elektronikverkstad som helst (typ radio/TV-reparatör) om hjälp.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
mackan325
Clas Ohlsson har nya 1,2V batterier med punktade lödöron.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Tackar för tipsen, men jag har genom en jobbarkompis hittat en kille som kan fixa detta.

Johan B. Du menar Sjölins Elektro-Diesel? Jag ringde och kollade med dem, men de hade aldrig gjort ett sådant jobb och ville inte ställa upp. Det är nog bättre att vända sig till någon seriös radio/TV-handlare. Sundins var ett tips jag fått idag.
Ma
116
Macduck
320i -89 4d
1.2v? er batteriet av en oppladbar type?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, det är uppladdningsbara batterier! (standardtyp, som säljs hos bland annat ELFA)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ma
116
Macduck
320i -89 4d
clas ohlson her har bare NiMH av oppladbare 1.2v AA med loddeører.
vanligvis blir det problemer med å bruke NiMH batterier i batteriladere som ikke er laget for det bruket.
noen som har prøvd å bruke slike isteden for NiCd til SI-kortet?
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Glöm inte att ladda upp batterierna innan du monterar dom i SI-Kortet.Helst ska man ladda och ladda ur ett par gånger innan..Montering...

hjorten
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag monterade NiMh-batterier i min E28 och de har funkat i ett år nu. Jag laddade upp dem innan jag monterade.

Erik

___
Trender är bara för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
Lyfter denna tråd då jag vill ha hjälp att finna firma eller privatperson som kan löda/laga mitt instrumenthus till min BMW 524td -84. Hastighetsmätare och varvräknare har slutat fungera...

/BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den
ett alternativ om ni skall behålla bilen länge är att montera fast en batterilåda så att man enkelt kan plocka ur och i nya batterier när det är dags. Nästa byte blir suveränt enkelt.
Lådorna finns även dom på tex. Elfa.

www.bimmer.nu
sidan för Bmwtokar!
Använd bara celler med färdiga punktsvetsade bleck. Om man värmer länge (löder) direkt på cellerna finns det risk för skador, bl.a tätningar och säkerhetsventil kan skadas. Vissa celler har dessutom material som är nästan omöjliga att löda på, tennet förenar sig inte, man måste värma ännu mera osv.
NiMH-celler kan användas men får sämre livslängd i en applikation som denna och självurladdar dessutom fortare, om bilen t.ex ställs av och bilbatteriet tas bort. De är även sämre i kyla än NiCd. Alternativet med yttre batterihållare är bra men är ibland en källa till nya problem. Välj en hållare med hög kvalité, absolut ingen med spiralfjädrar.

FP
Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
Lyfter. Eller rättare sagt, finns det överhuvudtaget någon som mot rimlig ersättning löder ett instrument?

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
"Skicka hit skiten då"

Skicka hit det så kan jag kolla lödningar samt kopparbanor i microskop samt löda om det samt mäta alla passiva komponenter och de flesta halvledare samt tvätta av kortet med isopropanol.
Emballera det VÄL och jag kan INTE garantera att det blir bättre då jag ej har testbänk/bil till just ditt instrument.
Sedan är det möjligt att felet ligger utanför instrumenthuset.
Det är det jag kan erbjuda.
maila så mailar jag tilbaka min address.

FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-)
Om du kommer neråt Blekinge till så kan jag hjälpa dig med kortet. Bara att meddela lite innan du dyker upp.

FP
Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
wadel: "Skicka hit skiten då" Trevlig approach...*S* Har testat med annat instrument och vet att felet därmed ligger i instrumentet. Mailar dig imorgon...

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
hehe :-)

jah... ja menar inte så illa , men tänker mig att 10 talet lödkunniga personer i din hemstad läst ditt inlägg och ingen har mod att fatta kolven...
Så ja kkände mig manad. :-)

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
jajust , tänk på att det endå inte är 100% garanti för felet försvinner om det ligger i en komponent som jag inte kan mäta.
men låter klart värt att försöka.
skall jag byta batterierna åt dig så skicka med de också i paketet.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.