AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
738

Oljetryckskontakt på E30... Hur byter man?

Hejsan!

Har skruvat en del på 325:an nu och jag fick med en Oljetryckskontakt av förra ägaren. Han sa att den behövde bytas. Bilen har ett litet oljeläckage så jag antar att han menade att detta kan lösa problemet. Frågan är nu hur man byter den och vad fyller den för funktion egentligen? Är den till för oljeindikatorn i instrumenthuset? :-/ Detta e helt nytt för mig :)

Tack på förhand!

Mvh Tobbe
er.. :-/ finns det verkligen ingen som vet??? kollade oljenivån idag också... den verkar rätt låg :-/ Och så märkte jag att om motorn är igång när man drar upp oljestickan så går tomgången ned... beror detta på att trycket minskar i motorn? Vore tacksam för svar!!!

Mvh Tobias
Bu
173
Butcher
320 2.5 TIC -85
325 Touring -88
Oljetryckskontakten är till för dig och för att skydda motorn. Skulle oljetrycket helt plötsligt dimpa får kamaxeln och andra viktiga rörliga delar ingen smörjning och detta resulterar i dyra reparationer och huvudbry!!!! Oljetryckskontakten är alltså bra att ha. Placeringen på den, som förmodligen är samma som på M20B20 motorn, är långt fram på höger sida sett innifrån bilen. Den sitter skruvad uppåt. Om jag minns rätt ska en 22 hylsa passa.

Okey! Bra att veta då :) Får tacka så mycket för svaret Butcher! :) Byter den imorrn!

Mvh Tobbe
angående fenomenet med att tomgången går ner när du drar upp stickan så har jag läst att det är normalt!

detta skall tydligen vara ett bra test för att kolla om man har tätt insug...om bilen går på tomgång och man lyfter på stickan så skall tomgången minska, för då har du ju skapat en läcka så att vevhusventilationen inte är tät..om jag nu har fattat det hela på rätt sätt dvs :)

BMW, Bayerische Motoren Werke
Verkar vettigt =) Ser kletigt ut vid kontakten också så ja antar det e därför den droppar olja... Ska hissa upp bilen i helgen å byta...

Tackar för all hjälp! =)

Mvh Tobbe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.