|
|
|
|---|---|
|
Skrev ett inägg för en tid sedan när jag råkade ut för närapå totalhaveri vad gällde det elektriska när jag bytte båda batterierna på min 850. Det i vänsterflygeln gick bra men det var när jag bytte det i högerflygeln som elektroniken pajade. Jag åkte till BMW i Solna och deras snabbservice. De hade ingen direkt idé, utan de rådde mig till att kontakta seviceverktaden och deras kundtjänst. Efter ca 20 minuters väntan fick jag prata med en kundmottagare. Hans intresse för mitt problem var minst sagt "svalt". Jaså, har Du en sån, var det första han sade. Sen sade han: Vi får väl ta in den och göra en datadiagnos, och då kan vi förmodligen säga felet. Det rör sig nog om kortslutning i någon styrbox. Jaha sade jag. Vad kostar en datadiagnos som NOG kan tala om felet?, och vad kostar den eventuellt felande styrboxen? Diagnosen skulle kosta mellan 7-800 kronor, och boxen ca 8000 kronor + arbete. Jag kände mig så illa bemött så jag åkte därifrån direkt. Jag ringde till Lasse. Han jobbar på en verkstad i Jakobsberg utanför Stockholm. De är en så kallad "allverkstad" men har specialkompetens på Mazda och BMW. Det finns runt 520 BMW 840/850 i Sverige, vilket gör att BMW:s egna märkesverstäders mekaniker inte har en dyning om 850. På Bellevue bil i Jakobsberg har jag sett FEM olika 850, så jag tror de är rätt duktiga. Mitt problem ansåg Lasse måste ligga hos någon säkring, så han rinde BMW och bad om att få reda på huruvida det fanns någon huvudsäkring, och var han i så fall skulle leta efter den. Fick svaret att någon sådan inte fanns utan felet förmodligen låg i en kortsluten styrbox. Lasse trodde mer på sig själv än BMW så han fortsatte att leta. Den som söker han finner, säger ett gammalt ordspråk. Lasse sökte och fann en huvudsäkring på +kabeln till det högra batteriet. Det var en monstersäkring på hela 80 Ampére! Lasse ringde BMW igen och berättade om den. Det var en skamsen kille i andra ändan av luren som medgav att på just den bild de tidigare talat om fanns den säkringen med. I stället för att pröjsa 7-800 för diagnos, ytterligare 8000 för en styrbox + arbete, kanske runt 10-11000kr fick jag nu pröjsa 200 kronor! BMW i Solna skall skämmas för sin behandling av mig, och det värsta är väl att jag inte är ensam! P.S. telefon till Bellevue ich Lasse är: 08-58015521. Jerker. Jerker | |
| Kom du åt nånting som du märkte då du bytte batteri? Gjorde det samma på min och vänstra sidan gick bra. På högra sidan märkte jag redan innan att det var för trångt så jag tejpadeverktygen och la en massa grejer ivägen till allt som kunde leda el. | |
|
Jodå, jag insåg precis som Du att det var trångt, så jag var ytterst försiktig och jag kom inte i kontakt med något. Vad som hänt vet jag inte. Mitt nya inlägg var mer en protest om hur illa man kan bli behandlad av märkesverkstäder. Vi har ju sett på TV hur man "riggat" fel och fått de mest skiftande resultat. Det är nog bäst att man har en liten verkstad där man hela tiden talar med samma person och utvecklar ett förtroende. Jerker |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.