|
|
|
|---|---|
|
Har just satt in ett Dls Up35 3vägs. (5,25" Bas 2,5"Mellanregister 1,25" Diskant) Låter helt underbart.. Jag kör framsystemet genom huvudenheten men ska driva det med DLS slutsteg senare. När jag kollade på kickpanelerna så upptäckte jag att själva "lådan" bestod delvis av någon form av skumgummi. Jag är rädd att basarna kommer att slå igenom eftersom det inte verkar lufttätt. Behöver man förstärka eller klarar "skumgummilådan" trycket från basen när man kör för fullt? (Troligtvis inte) Om man behöver förstärka , kom gärna hur man ska göra. MVH jimmy | |
|
Har beställt ett exakt likadant system till min 325a -93 installerar det nog i helgen, jag ska se hur det ser ut vi kickpanelerna, var det något krux att få plats med mellanregistret i dörren? Fick det plats bakom originalgallret? Använde du original högtalarkablage eller drog du nytt till dörrarna? Jag beställde även en ur10a samt ett DLS ultimate A5 steg.. Hoppas på välljud....... Återkommer med resultat |
|
|
Det är viktigt att det blir tätt, och det går att få det tätare än original. På E36 sitter det en lumpmatteskiva vid kickpanelen. I skivan finns även en "kopp" som högtalaren skall rymmas i. Ofta rekommenderar man att "koppen" skall skäras bort. Det kan också vara lämpligt att skaffa lite dämpull att lägga inne i hålrummet bakom högtalaren. Om det skall göras - och i så fall hur mycket ull som skall användas - beror på högtalaren, bilen, och i viss mån tycke och smak. Ring eller maila till DLS (www.dls.se), de svarar nog gärna på frågor om detta. När det gäller tätningen så finns det några potentiella läckor. Det kan läcka runt högtalaren, det finns en öppning för en kabelstam och det finns fästhål för BMWs originalpanel som sitter utanför högtalaren. Prova med tätningslister, eller skaffa "gucka" (montagemassa) som bilstereomontörer brukar använda för att undvika knirk och gnek. Det är för övrigt samma sorts massa som håller skumplastskyddet i dörren. Denna går att forma lätt och häftar vid mycket bra. Den är tillräckligt seg för att dämpa ljud som försöker smita ut där man inte vill ha det. Jag körde med amegas 5,25:or i kickpanelerna och fick en klart förbättrad återgivning när det blev tätt. Skillnaden var mycket lätt att höra då jag först tätade på högersidan, och sen provlyssnade med vänstersidan fortfarande otät. Därefter var det lätt att hitta motivationen för att göra klart jobbet på vänster sida. |
|
|
Jag har ett NEXT als-13 i min, med basen i kickarna. Jag skar bort koppen bakom högtalaren, så den skulle få mer luft att andas i och fyllde utrymmet med löst packad dämpull. Jag tätade runt kabelstammen med nyss nämnda "gucka", dessutom tejpade jag med alutejp över det hela, för att vara hel säker på tätheten. Gjorde samma test som Nockenwelle, och det blir verkligen grym skillnad! Min: Länk |
|
|
Tack för svaren. Ska testa detta "Gucka" massan. Hade lite funderingar att bygga in ett plaströr som kunde ersätta "skumgummi" koppen. Till "Lowrider" Jag använde inte orginalgallren som sitter i dörren, de va för små. Du måste fila upp hålet för mellanregistret i dörren. Dörrsidan är ju inte helt rak så när man sätter i DLS högtalarna -gallret så blir det en liten glipa. (knapp synbar). Orginalgallren är formade efter dörren det är inte DLS gallren. Annars passar det andra bra. Drog nya kablar till högtalarna, det va rätt lätt. MVH jimmy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.