AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
522

Köp av e-46

Har gått i tankarna av att köpa mig en Bmw av e-46 karossen, har väl inte tänkt att lägga ut mer än 120-140´ Men frågan är då vilken motor ska man sattsa på? Har ju kanske bara pengar till en 318 eller 320, men är det stor skillnad på dessa bilar, sedan måste man ju också tänka lite på bränsleekonomin, samt vilken som kan vara mer lättsåld om man ska sälja den om ca 1-2 år.
Lite komentarer tack

/Nicke
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
För 120´ lär du nog bara hitta tidiga 318i eller riktiga långmilare!

Vid 140´ kanske det finns möjlighet att köpa 320i som har gått en del...

Mitt förslag är att du provkör båda modellerna, då karaktären är lite olika.

Prestandamässigt är det ingen jätteskillnad, även om 320i har lite bättre klipp uppe i fart. (men det känns inte så då motorn går mjukare än fyran)

Kan tänka mig att 318i drar ungefär en deciliter mindre per mil, i förhållande till 320i.
Jag brukar ligga på ca 0.8-0.9 i snitt-blandad körning (en hel del kortkörningar).

Oavsett modell: kolla skicket på bärarmarna fram, för om de är dåliga, kostar det minst 7500 kr att byta dem (troligen är det svårt att få dem på Goodwill när bilen är lite äldre!).

Annars är det en del bilar som har fått galvsläpp på både dörrar, motorhuv och baklucka. Men det är nog relativt lätt att få åtgärdat genom rostskyddsgarantin!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Jeg ville heller lånt farsans bil, om jeg var deg. :)))

(Som er en 330 -01).
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Jag hade ärligt talat förmodligen letat efter en annan bil.
Med tanke på de pengar du är beredd att lägga ut så hamnar du på rätt så tidiga ex, och om du söker en del på forumet så får du en uppfattning om vilka barnsjukdomar de kan dras med.
Prestandamässigt överlever du skillnaden mellan 318 o 320.
Sök på forumet, finns en hel del om detta åxå.

Inte en BMW till...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.