|
|
|
|---|---|
|
Bara av en nyfikenhet, vad skulle hände om jag tankade fel oktanig soppa (läs 95) i en 318i från 86 men ändå hälla i bly ersättningsmedel? vad skulle hända om man hoppade över bly ersättningen och bara tankade rent 95 oktanig soppa? "I wish I was a BMW" - Läst från bakrutan på en bubbla i Tyskland | |
|
En 318 -86 går väl på blyfri? Behöver väl ingen ersättning. Eller vad menar du? |
|
Aldric |
Såvida det är i Sverige får du nog svårt att få tag på soppa utan blyersättningsmedel så hur du än vänder på det så är det absolut värsta som kan hända att du upplever att det saknas 2 hästkrafter om du kör 95 oktan istället för 98. Därmed inte sagt att dom saknas, men placebo är ju starka grejer ... |
|
Min bil är inte en 318 utan en 525, jag bara tog det som ett exempel på en bil som jag trodde saknade kat. Jag var bara mer nyfiken på hur motorn eller bilen påverkas av att få soppa som saknar blyersättningsmedel eller om man tankar i fel oktanig bensin.... sen ville jag ta en äldre bil som inte har en motor som ställer in sig efter soppa kvalitet som tex M50 gör... "I wish I was a BMW" - Läst från bakrutan på en bubbla i Tyskland |
|
|
Om motorn kräver 98 oktan och inte har knackningssensorer, kan motorn spika (knacka) om den får för lågt oktantal. Detta uppträder mest när man segdrar motorn på låga varv. Om man märker att det blir metalliska plingande läten, som nästan låter som små körnslag i motorn, är det spikningar. I värsta fall kan mekaniska skador uppstå på bland annat kolvar. Om man hör dessa ljud, är det bara att köra lugnt utan att segdra motorn, samt tanka 98 oktan nästa gång. Här finns en del lättöverskådligt kring detta: Länk Länk Länk Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
kan man blanda tex 95 oktan och 98 oktan i samma tank? går det att köra på? |
|
|
Ja det går att blanda! Det enda som händer är att oktantalet hamnar någonstans mellan 95 och 98 oktan (beroende på vilket blandningsförhållande som råder). Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jätte snällt... Tack för ett mkt bra svar! |
|
|
ok johan b, tack för det svaret, har alltid undrat över det men ej vågat ställa frågan för den är lite dum :) men men, frågar man inget får man inget veta :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.